Nabídka investičních produktů je nesmírně široká. Běžný klient se v nich nemá šanci zorientovat. Při výběru se však stačí přidržovat několika zásad, které poslouží jako kompas v moři nabídek.

Podle čeho správně porovnávat investiční produkty? Jak ujistit investora, že nabízené řešení je pro něj vhodnější, případně alespoň tak dobré jako konkurenční nabídka? Základem srovnání jsou tři slova: riziko, výnos a likvidita. K nim se mohou přidat pojmy jako poplatky, daňové povinnosti, regulace, dohled a marketing.

Zapomeňte na vysoký výnos s nulovým rizikem. Cokoli, co nabízí výnos vyšší než je úrok na termínovaném účtu, je spojeno s pravděpodobností, že může být i záporný. Čím vyšší rozdíl nabídky od banky, tím vyšší pravděpodobnost neúspěchu.

Close up of diverse businesspeople working on project startup presentation in team, comparing statistic data, studying values on graph diagrams, analyzing trends patterns, making notes on paper sheets

Stačí si položit otázku: Pokud banky chtějí za hypotéku úrok tři procenta, proč si firma, která nabízí extra výhodné zhodnocení vkladu, raději nepůjčí od ní a vyšlo by ji to levněji? Odpověď je zřejmá: banka by její projekt vyhodnotila za velmi rizikový a úvěr na něj by neposkytla. Myslíte si, že by banka s oddělením analytiků a právníků považovala něco za rizikové (a nechtěla na tom vydělat), přičemž ve skutečnosti by to neneslo žádné riziko?

Při lákavých nabídkách buďte obezřetní
Jedinečné a neopakovatelné příležitosti speciálních nabídek, které ve společnostech dohlížených Českou národní bankou nenajdete, nevěstí úspěšné rozhodnutí. Dohled to není jen množství formulářů, ale také možnost stěžovat si, že formuláře nebyly vyplněny.

Reklam na investování je v poslední době nepočítaně. Pokud však nějakou vidíte výlučně na internetu a ani neznáte název propagované značky, měli byste se mít na pozoru. Propagovat může dnes skutečně kdokoliv a cokoli, ale v běžných médiích se dlouhodobě objevují opravdu jen etablované značky.

Běžné investiční produkty jsou transparentní, což nelze říci o těch pochybných. Jsou dostupné informace o jejich složení, nákladech, bankovních účtech i prodejních místech. Není totiž důvod něco zatajovat. Pokud prodejce něco zamlžuje, neví či odmítá vysvětlit, je lepší dát od něj ruce pryč.

Doctor holding medicine box and computer tablet for filling prescription in pharmacy drugstore.

Kdo chce mít kvalitní lék, měl by jít do lékárny a nekupovat jej na rohu ulice. Lékárna splňuje množství nařízení a proto se na ní nabízené léky dá spolehnout. Nemluvě o tom, že oficiální lék také splňuje přísná kritéria. To je regulace. Kupovat neregulovaný produkt či službu se nemusí vyplatit. Bude to sice levné, ale v případě problémů to vyjde pořádně draze.

Vyplatí se zajímat se o detaily
Legislativa je oblast, o kterou se klient začne zajímat pouze v případě vzniku problémů. Důležité je proto se předem seznámit, jakými zákony a jaké země se daný produkt řídí. Zahraniční produkty se řídí zahraniční legislativou, s čím by měl český klient počítat. Týká se to i způsobu zdanění výnosů z investice. Daň může ze zprvu zajímavé investice udělat nezajímavou záležitost.

Zajímejte se o podmínky likvidity, tedy dostupnosti peněz. U standardních investičních nástrojů trvá nejvýše pár dní. Specifické strategie mohou mít likviditu delší. 

Standardní investiční nástroje dostupné široké veřejnosti nejsou bez rizika, ale nenesou například vysoké reputační riziko. Toto riziko lze eliminovat právě dodržováním regulačních opatření, které vyžaduje legislativa.

Česká národní banka pravidelně informuje o společnostech, které neoprávněně podnikají na kapitálovém trhu. Pokud je nabídka příliš lákavá, určitě se vyplatí prohlédnout si názvy společností ze seznamu na stránce národní banky. Pokud ji tam naleznete, nabízený produkt raději ignorujte.

Vysoký výnos s nulovou likviditou neexistuje
Rizik při investování je množství a vynechání či minimalizování alespoň několika z nich je jistě ve prospěch klienta. Snaha o obejití vyžadované ochrany s velkou pravděpodobností skončí poznáním dosud nepoznaného rizika.

Chcete-li se vyhnout zklamáním a investovat rozumně, domluvte si schůzku se zkušeným finančním poradcem, který zhodnotí vaši aktuální situaci a připraví vám dostatečně diverzifikované portfolio podle vašich představ.

Chcete poradit s investicemi?

Sjednejte si bezplatnou konzultaci a zjistěte, jaké benefity získáte, pokud svěříte své peníze profesionálům, jež péči o finance baví.

Maren_Urner_Aufmacher

Blog

Kouzelnou formulí je digitální nezávislost

Digitalizace nás ohrožuje přetížením a závislostí, říká neurovědkyně a autorka bestsellerů Maren Urner. Co se tedy přesně děje s naším mozkem? A jak můžeme dosáhnout digitální nezávislosti?

Číst více
Listicle_Macht_des_Zufalls_Aufmacher_wide

Blog

Síla náhody

Mnoho věcí si v životě můžete určit sami – ale ne všechno. Úspěch není vždy jen výsledkem dobrého plánování a tvrdé práce. Nikdo se nevyhne náhodě – ani štěstí. Identifikovali jsme sedm faktorů úspěchu, které podléhají síle náhody.

Číst více
Familienväter

Blog

Bytový trh se pomalu vrací k normálu

Současným zpomalením prodejů nových bytů se trh postupně vrací k normálnímu fungování. Enormní zájem o bydlení v hlavním městě, výhodné úrokové sazby a přebytek úspor v domácnostech. Kombinace těchto faktorů vedla v uplynulých dvou letech v hlavním městě k tomu, že se většina rezidenčních projektů prodala ještě před dokončením. To už neplatí.

Číst více
Heinz_Frei_Aufmacher_NEU

Za svým snem

Heinz Frei: „Bouřit se proti svému osudu je tvrdá práce“

14 titulů mistrů světa, 35 paralympijských medailí, 122 vítězství v maratonu: Heinz Frei je průkopníkem ve sportu na invalidním vozíku a podporuje seberealizaci lidí se zdravotním postižením. Přečtěte si rozhovor o jeho temných chvílích, odhrnování sněhu a umění žít v přítomnosti.

Číst více
SL_KMU_startup_1264

Investiční poradna

Pozitivní vyhlídky pro pravidelné investory

Budoucnost vypadá velmi slibně. Neustálé hledání odpovědi na otázku, kam se bude ubírat akciový trh v příštích letech, zaměřuje pozornost do minulosti. Hledá se, jestli už podobná situace někdy nastala. Největší podobnost vidí analytici v první polovině sedmdesátých let, kdy nastalo období stagflace.

Číst více
Petrof 5

Blog

Petrof – to má zvuk!

Jan Petrof je pokračovatelem rodinné tradice, která začala v roce 1864, kdy jeho předek Antonín Petrof sestavil po svých studiích první klavír této značky. V České republice bychom našli jen málo rodin, které po tolik generací rozvíjejí a budují firmu, o které můžeme bez přehánění říct, že je doslova národním rodinným stříbrem. Jan Petrof dokázal tohoto ikonického výrobce akustických klavírů a pianin získat zpět pro svou rodinu a úspěšně ho dál rozvíjet.

Číst více