Vzdala se snové kariéry v kosmetickém průmyslu, aby založila největší soutěž pro start-upy na rozvojových trzích a vysloužila si tak místo v žebříčku nejvlivnějších sociálních podnikatelů do 30 let časopisu Forbes. Francouzka Alisée de Tonnacová hovoří o zlomových rozhodnutích ve své kariéře, významu sebeurčení pro mileniály a optimismu třetího světa.

Bylo vám 23 let a před sebou jste měla skvělou kariéru u výrobce kosmetiky L´Oréal, když jste podala výpověď. Proč?

Když jsem tam začínala, myslela jsem si, že postavení a jméno společnosti jsou pro volbu kariéry důležité. Proto jsem tvrdě pracovala na tom, abych měla zajímavý životopis, dobré studijní výsledky a získala pozici ve známé společnosti. Díky celé řadě věcí jsem si ale uvědomila, že to však není ono, a živě si vybavuji den, kdy za námi přišel šéf naší divize s otázkou: „Kdo z vás tu chce pracovat ještě za deset let?“ Přihlásili se všichni kromě mě. Došlo mi, že jsem pravděpodobně potřebovala najít větší smysl v tom, co dělám. Měla jsem obrovské štěstí, že jsem potkala lidi, s kterými jsem se vrhla do dobrodružství, a společně jsme bez velkého rozmýšlení založili Seedstars. Chtěla bych však zdůraznit, že za dobu svého působení v L´Oréal jsem se mnohé naučila, a dokonce používám některé z jejich postupů i v naší organizaci. 

Místo abyste se poohlédla po práci někde jinde, rozhodla jste se se svými společníky založit Seedstars World, největší soutěž pro start-upy na rozvojových trzích. Jak jste si uvědomila, jak moc je pro vás důležité sebeurčení?
Když jsem se seznámila s jedním ze svých společníků, Pierrem-Alainem Massonem, připadal mi jako někdo z jiné planety. Nejvíc mě fascinovala jeho schopnost proměnit slova v činy, nic nebylo nemožné. Ne zkrátka nepřicházelo v úvahu. Fascinuje mě to dodnes. Jako podnikatelka musíte umět přijmout zodpovědnost za svá rozhodnutí. Nemůžete se schovávat za značku nebo v kopiích e-mailů. Ten pocit, že jste jediná osoba, která může popostrčit projekt kupředu, sice nahání strach, ale zároveň je velmi uspokojivý. 

Podle různých studií se mileniálové snaží dát svému životu smysl, ale zároveň chtějí dosáhnout rovnováhy mezi osobním životem a prací, která je bude naplňovat. Přišla vaše generace s úplně novým pojetím práce?
Řekla bych, že ano. Ne proto, že bychom byli lepší lidé, ale proto, že jsme se narodili do doby, kdy se škody na životním prostředí způsobené honbou za pokrokem staly každodenní očividnou realitou, a kdy pracovat pro někoho jiného už není jedinou motivací ani možností. Jsme rovněž přesvědčeni, že zisk a dobrý úmysl mohou jít ruku v ruce, takže společnosti, které se nestarají o tři nejdůležitější věci – profit, planetu a populaci, jsou zkrátka neatraktivní a zcela se míjí s tím, jak jsme byli vychováni. My v Seedstars nemáme nejmenší problém hovořit o zisku a jsme si dobře vědomi, že je to hnací motor našeho byznysu, proto se takovým tématům nevyhýbáme, přeci jen je našim cílem ovlivnit dění. 

Tonnac
Když jsem začínala, myslela jsem si, že postavení a jméno společnosti jsou pro volbu kariéry důležité

Ale zastoupení žen na start-upové scéně se moc nezměnilo, stále zůstává poměrně nízké.
Svět start-upů je bohužel utvářen naším kulturním dědictvím a tradičním rozdělením práce, kde se muži soustředí na práci a ženy se především starají o domácnost. Druhým důvodem, proč mají ženy tak malé zastoupení, je, že jen málo žen se zajímá o IT témata. Ale škálovatelnost a digitalizace jsou na současné investorské scéně žhavými tématy a jak soukromý, tak i veřejný sektor je řadí mezi své priority… Otázka ale zní, zda je dokážou implementovat.

Co se s tím dá dělat?
Předtím, než se u nás v Seedstars pokusíme zavést externí „pravidla“, interně analyzujeme naše chování. Chci tím říct, že jsme do programu našich akcí zařadili výhradně ženské panely, protože počet žen v našich soutěžích se pohybuje pouze mezi 10 až 20 procenty. Také jsme v rámci naší společnosti pozměnili přístup, a sice přeformulováním pracovních nabídek tak, aby se ženy cítily přímo oslovené. A během přijímacího procesu si se všemi kandidáty naplánujeme několik schůzek, protože se ukázalo, že ženy tomuto způsobu dávají přednost před písemnými testy. Další věc se týká vyjednávání o platu – vzhledem k tomu, že muži vyjednávají častěji a důrazněji, proškolili jsme náš tým ohledně mechanismů, které pomohou naší společnosti vyhnout se tradiční genderové mzdové mezeře.

Panel_Image_Alise_de_Tonnac_highres
My mileniálové jsme přesvědčení, že dobrý úmysl a zisk mohou jít ruku v ruce.

Soutěž Seedstars, kde se mladí podnikatelé snaží získat podporu pro své projekty, probíhá ve více než 85 městech. Ti, kteří svůj projekt dokážou nejlépe prodat, dostanou na jeho rozvoj až 500 tisíc amerických dolarů a získají přístup k rozsáhlé síti investorů a společností. Proč hledáte slibné společnosti na rozvojových trzích místo na bohatších západních trzích?
Do roku 2020 budou tyto regiony domovem 85 % světové populace, už nyní v nich žije 90 % lidí mladších než 30 let, takže nejde dost dobře rozlišovat „západ“” a „zbytek“. Tyto trhy rostou a věřím, že díky demokratizaci, moderním technologiím a vzestupu generace podnikatelů, se z nich budou stávat stále důležitější centra inovací. Kromě toho také existuje zajímavá studie, která dokazuje, že generace mileniálů je jakési globální hnutí, a ne jen umělý konstrukt omezený státními hranicemi, takže už se opravdu dá hovořit o vzestupu budoucích světových vůdců, které požene kupředu nějaký dobrý účel. 

Během posledních pěti let jste navštívila více než 50 zemí. Který region na vás udělal největší dojem?
Je fascinující vidět, jak jsou si díky globalizaci a digitalizaci mladí podnikatelé po celém světě podobní a jak odhodlaně jdou za svými cíli. Uvědomila jsem si, že tyto země jsou v mnoha ohledech rozvinutější než my. Na většině rozvojových trhů se například už dlouho běžně platí mobilním telefonem. A ve Rwandě se otevírá první letiště pro drony, které má pomoci urychlit přepravu krve do nemocnic. To je úžasné!

Portrait_Alisée de Tonnac_highres
Společnosti, které se nestarají o tři nejdůležitější věci – profit, planetu a populaci – jsou zkrátka neatraktivní a zcela se míjí s tím, jak byli mileniálové vychováni.

Pocházejí zakladatelé start-upů ze všech úrovní společnosti?
Tak tomu není. Většina technologických podnikatelů, s nimiž se setkáváme, už má k dispozici prostředky pro vybudování start-upu. V posledních letech jsme proto začali hledat způsoby, jak podpořit začínající podnikatele, kteří se snaží prorazit, a to pomocí našeho programu Investment Readiness a našich akademií. Z hlediska financování podporujeme malé a střední podniky tím, že jim poskytujeme půjčky. Začali jsme v Nigérii a Myanmaru, které bude následovat Tanzanie a Egypt. 

Co nás mohou mladí podnikatelé z chudších zemí naučit?
Ze svých cest jsem si odnesla zjištění, že i přes někdy nepříznivé podmínky tam panuje bezbřehý optimismus. Podnikatelé se činí a věří, že posun kupředu jim pomůže změnit status quo a pozvednout životní úroveň jejich spoluobčanů. 

Bild2
Světoobčanka

Alisée de Tonnacová (31) je CEO švýcarské společnosti Seedstars World, která vyhledává a podporuje mladé inovativní podnikatele po celém světě. Vedle organizace soutěže pro start-upy ve více než 85 zemích světa má Seedstars také investiční divizi, jejímž prostřednictvím mohou investoři z rozvinutých zemí podporovat start-upy a rozvoj talentů i infrastruktury, jako jsou například co-workingová a školicí centra. Alisée de Tonnacová vyrůstala ve Francii, Singapuru a USA a ve švýcarském Lausanne vystudovala obchodní administrativu a management. V současnosti žije v Ženevě.