Informace o soukromí

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Ondřej Kocian

Sales Manager Commercial Accounts, Dell

Jsem prototyp extroverta

V Dellu se ocitl, vlastně ani nevěděl jak. Při škole hledal brigádu a zaujal ho inzerát se zajímavým výdělkem. „Až na konci pohovoru jsem se dozvěděl, že se jedná o Dell,“ vypráví Ondřej Kocian, obchodní ředitel pro komerční klientelu Dell, který ani po sedmnácti letech ve svém „prvním zaměstnání“ necítí potřebu změny.

O své kariérní budoucnosti dlouho neměl jasnou představu, nepočítáme-li tedy dětský sen stát se archeologem. „Miloval jsem tehdy Velkou knihu o pravěku s nádhernými ilustracemi Zdeňka Buriana. Představoval jsem si, že jsem právě já vyvolen nacházet kostry dinosaurů, ideálně vcelku,“ usmívá se při vzpomínce na dětství. „Z této představy mě ovšem brzy vyvedla moje realistická babička, a tak jsem postupně na tento sen zanevřel a na dlouhá léta se dostal do éry »vlastně nevím, čím chci být«. I proto jsem šel studovat na Vysokou školu ekonomickou, kde jsem čekal, že najdu ten správný směr.“

K oboru Finance a účetnictví si později přibral marketing, který ho sice oslovil výrazně více než původní obor, nicméně jeho budoucí povolání rovněž nepředurčil. Výběrové řízení v Dellu tak bylo doslova darem z nebes, který určil jeho životní dráhu na mnoho dalších let. „V Dellu jsem začínal jako taková »podržtaška« – jako administrativní pomocník. Přes čtyři různé pozice v obchodu se dostal až na tu současnou, na obchodního ředitele pro komerční segment.“ Dnes tak má na starosti veškerou komerční klientelu, tedy všechny firmy v Čechách s určitým potenciálem, takže se rozhodně nenudí. „Tato práce mě naplňuje především proto, že mě ohromně baví jednat s lidmi. A tím nemyslím jen zákazníky jako takové, ale i lidi z mého týmu. Společně s dvaceti obchodníky obsluhujeme celý komerční segment v ČR.“

Když se řekne sales manager, představíte si upovídaného člověka, který umí přesvědčit tím, co říká, i tím, jak to říká. Prostě si představíte Ondřeje Kociana. „Jsem prototypem extroverta, alespoň tak mě hodnotí okolí. Řekl bych, že přibližně 90 % mého času tvoří schůzky se zákazníky, partnery či kolegy z Dellu. Netvrdím, že práci obchodního manažera nemůže zastávat introvert, je dost možné, že by byl úspěšný, byť třeba jiným způsobem, nicméně mně v obchodě pomáhá právě moje komunikativnost a určitá sociální empatie. Myslím, že dokážu vycítit, jak se kterým člověkem komunikovat, umím naslouchat a reagovat na to, co mi lidé říkají.“

original

Když mě unaví lidi, jdu na ryby

Samozřejmě i extrovert jeho formátu se občas unaví. „Ono se to nezdá, ale když se opravdu snažíte plně soustředit na to, co vám lidé říkají, na konci dne zjišťujete, že jste z toho také náležitě vyřízený. Takže se mi čas od času stává, že přijdu domů a už prostě nemluvím. Ale je to spíš otázkou chvíle, kdy posedím a koukám do prázdna, a hned to přejde. Hodně mi pomáhá také můj velký koníček, kterým je rybaření. O víkendu se třeba na celý den ukryju u vody a užívám si právě to, že kolem sebe nemám žádné lidi,“ vypráví.

Zdá se však, že pracovní únava nikdy nevedla k úvahám o opuštění Dellu. Vždycky si totiž nakonec řekne, že dělá skvělou práci, která ho stále baví. „Práce je velmi rozmanitá, každý den je jiný, potkávám různé lidi, a to miluju. Nicméně když nad tím tak přemýšlím, až do důchodu se tu asi nevidím, čas na změnu jednou určitě přijde. Asi bych nechtěl odcházet s tím, že jsem celý život pracoval v jediné společnosti a nic jiného nezkusil. Zatím se ale stále cítím být na správném místě.“

V současné chvíli už nicméně v rámci lokální struktury v podstatě nemá kam postoupit – nad ním je totiž už jen generální ředitel, kterého jak sám říká má tolik rád, že mu rozhodně neplánuje šlapat na paty. „Byla by možnost posunout se v rámci regionální struktury jinam v Evropě, což by ale bylo spojené s častým cestováním nebo stěhováním. A vzhledem k tomu, že mám ročního syna a rád trávím čas s rodinou i přáteli, úplně mě to neláká. Ale nikdy neříkej nikdy,“ uzavírá téma kariérního postupu.

original

Nerad prohrávám

Stejně cílevědomý a vytrvalý jako v práci je Ondřej Kocian i v osobním životě. „Jsem velmi soutěživý typ, takže se snažím být nejlepší i v koníčcích. Nebo alespoň tak dobrý, abych se za sebe nemusel stydět,“ usmívá se. „I proto si třeba často beru osobního trenéra. Dokonce i zmíněné rybaření praktikuji závodně. Když někomu řeknu, že chytám druhou ligu, lidé se smějí, protože většina z nich netuší, že něco jako druhá a první liga v rybaření existuje. Už jsme s týmem dokonce tu druhou ligu i vyhráli a měli jsme nárok na postup do ligy první, nicméně toho jsme se po zralé úvaze vzdali – to už bychom opravdu museli být u vody každý víkend.“

Pro své trofejní úlovky si jezdí nejčastěji do Norska a je na ně náležité hrdý, což dokládá i fotografie vystavená na pracovním stole a bezpočet pohárů. „Největším úlovkem byla asi treska, která měřila přes 130 cm. V Čechách všechny ryby pouštím, z Norska si občas přece jen pár filetů přivezu.“

original

A jak se dnes Dellu daří?

„Výborně – a neříkám to jen proto, že zde pracuji. Ve všech klíčových parametrech rosteme na úkor konkurence. Je to asi tím, že jdeme tak trochu svojí cestou. Na rozdíl od konkurence, která se soustředí na jednotlivé produktové linie, my naopak držíme celek a snažíme se zákazníkovi nabízet vše, co potřebuje. Tím mu usnadňujeme výběr přes jediné kontaktní místo.“

Dell sází především na kvalitu a odolnost. „Za těch patnáct let, kdy používám výhradně notebooky Dell, se mi nikdy nestalo, že bych přišel o svá data. Dalším pilířem je servis – máte-li ho zaplacený a něco se přece jen stane, do druhého dne za vámi kamkoli v rámci Evropy přijede technik a opraví probélm přímo na místě,“ líčí s nadšením důvody, proč je i v soukromí značce Dell věrný.

original

Kdy a jak jste se přišel ke Swiss Life?

Ke Swiss Life jsem se dostal opět prostřednictvím Dellu. Když jsem jednou lamentoval, jak mé finance postrádají jakýkoli řád, shodou okolností vedle mě seděl kolega, který již byl klientem Swiss Life. Poskytl mi kontakt na svoji osobní poradkyni Veroniku Šmítkovou. Nabídka Swiss Life mě nadchla, a tak dnes mohu konstatovat, že mám ve svých financích konečně pořádek.

Čím vás Swiss Life přesvědčila?

Líbí se mi způsob, jakým Swiss Life dělá obchod – je velmi podobný tomu našemu. Úspěch Dellu je založen na dlouhodobém partnerství, kdy nikdy nikoho do ničeho netlačíme, umíme přiznat, v čem nejsme nejlepší a soustředíme se na to, v čem ano. Podobná je i filozofie Swiss Life Select.

Splnila Swiss Life vaše očekávání?

Naprosto. Necítil jsem žádný tlak na uzavírání nových produktů, jak je to běžné u jiných společností. Naopak jsem třeba zjistil, že jsem v některých oblastech zbytečně přepojištěný. Navíc nemusím své finance tolik hlídat, protože vím, že díky Swiss Life jsou pod plnou kontrolou. I to mi šetří čas, kterého v obchodě stejně jako v soukromém životě nikdy není dostatek.

loading
×