Informace o soukromí

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Práce snů: YouTuber

31.08.2017

Přímý přístup k milionovému publiku nabízí zcela novou formu seberealizace a kariéry. Přinášíme vám příběhy pěti mladých lidí, kteří si ze svých on-line aktivit udělali práci.

original

Joyce Ilg, 33, byla nezaměstnaná herečka z Kolína nad Rýnem. 2013 objevila YouTube a dnes je považována za jednu z nejúspěšnějších německých hvězd tohoto  internetového serveru pro sdílení videosouborů (viz portrét). Každý týden nahraje komička klip, který zhlédnou statisíce uživatelů. Ilg má díky tomu větší publikum než mnoho běžných televizních stanic. „Je to naprosto vzrušující, když třímáte otěže pevně ve svých rukou. Jako byste byli scenárista, producent, režisér a herec v jednom“, říká Ilg. YouTube a další sociální sítě jako například Instagram nebo Snapchat, nabízí mladým lidem novou formu nezávislé kariéry.

„Za 1000 kliknutí jedno euro“

Počáteční investice je nízká, pro první pokusy postačí kamera v chytrém telefonu. Není divu, že je to velmi lákavá příležitost - na Google se vám po zadání hesla „jak se stát youtuberem?“, zobrazí miliony výsledků hledání. YouTube sama provozuje celosvětově devět studií, ve kterých mohou mladí kreativci za profesionálních podmínek produkovat své klipy. 

Ale kolik si tím můžete opravdu vydělat? YouTube neposkytuje informace o zpeněžení klipů. Německý expert na sociální média Philipp Steuer vysvětluje v článku pro mladé podnikatele, jak vypadá obchodní model „youtuber“: „Za 1000 kliknutí si člověk vydělá zhruba jedno euro a přesná částka značně kolísá podle ročního období. Těsně před Vánoci se zapíná většina reklam." Youtuber ovšem nevydělává jen na počtu kliknutí, mnozí se nechají sponzorovat přímo od konkrétních firem, jejichž výrobky nebo služby umísťují více či méně nápadně ve svých videích.

K nejoblíbenějším žánrům na YouTube patří comedy, haul videa (někdo jde nakupovat a před běžící kamerou nákupy komentuje), video gaming, unboxing („live“ vybalování výrobků), tutorialy a vlogy (druh digitálního deníku).

Těchto šest mladých lidí z Německa, Anglie, Francie, Rakouska a Švýcarska si z YouTube udělalo osobní obchodní model:

Joyce Ilg (33), Německo: Comedy

Kanál: Joyce
1,2 milionu odběratelů | 167 milionů zhlédnutí

V roce 2013 spustila jako jedna z prvních žen v Německu comedy kanál a dnes patří k nejúspěšnějším youtuberkám v zemi. Na svém kanálu zveřejňuje to, čemu říká „nesmysly“: Comedy filmy o tom jaké by to bylo, kdyby se párečky vzájemně neobelhávaly, nebo deset důvodů, proč jsou festivaly tak cool: „Chci prostě říct dívkám, které sledují moje videa: Nemusíte vždycky vypadat půvabně. Můžete si někdy vystřelit sami ze sebe.“ 33 letá herečka zpočátku brala YouTube jako řešení z nouze, protože nepřicházely pracovní příležitosti u filmu a v televizi. Sklidila ovšem takový úspěch, že ji dnes příjmy z videí vystačí na živobytí. Tedy jak říká sama Ilg: „To, že mě YouTube uživí, je úplně super.“

Příklad: Návrat do budoucnosti

Gavin Free (29), Velká Británie, Dan Gruchy (29), Velká Británie: Film

Kanál: The Slow Mo Guys
9,5 milionu odběratelů | 1199 milionů zhlédnutí

29 letí Britové natáčí YouTube klipy v takové kvalitě, jaká je málokdy k vidění i na běžné televizní stanici: S kamerou za 150 000 dolarů zpomalují velmi rychlé okamžiky, kdy například vybuchne airbag v mikrovlnné troubě nebo někoho trefí kopačák do tváře. Již sedm let podnikají videospecialista (Gavin Free) a expert na výbuchy (Dan Gruchy) na YouTube a získali řadu ocenění. Jejich práci sleduje téměř 10 milionů lidí. Průlomem bylo video, na kterém nechali vybuchnout dvoumetrový balón (viz klip). „Do té doby jsme měli kolem 20 000 zhlédnutí na video“, říká Dan Gruchy, „pak to najednou byly dva miliony. Rozvinuli jsme naplno náš potenciál.“ Klip vznikl před šesti lety - do dnešního dne má více než 160 milionů kliknutí. The Slow Mo Guys prý vydělávají ročně milion dolarů, a to jen svými klipy.

Příklad: Giant 6ft Water Balloon - The Slow Mo Guys

Cyrus North, 27, Francie: Filozofie

Kanál „Le Coup de Phil’
0,3 milionu odběratelů | 12 milionů zhlédnutí  

Kategorický imperativ Kanta, nadčlověk Nietzscheho, Spinozův determinismus, dialektika Hegela: 27 letý Francouz Cyrus North od roku 2013 přibližuje mladým lidem filozofii. Dekóduje klasiky a proplétá jejich myšlenky vtipně a duchaplně se současnými fenomény populární kultury. Vystudovaný ekonom se sám označuje jako „Braintertainment-Creator“ a chce zasáhnout ty, „kteří by se jinak o filozofii nikdy nezajímali. A je v tom tak úspěšný, že se jeho klipy pouští na školách, aby se děti nadchly pro filozofii. Příprava filozofického díla à la Cyrus North je však časově náročná a nákladná: „Na Hegela a Nietzscheho jsem potřeboval více než měsíc“, říká. Aby mohl financovat svůj kanál, provozuje North  Crowdfunding-Kampagne.                              

Příklad: Hegelova dialektika

Julia Graf, věk neprozrazen, Švýcarsko, módní tutorialy

Kanál: MissChievous
0,8 milionu odběratelů | 180 milionů zhlédnutí

Švýcarská Kanaďanka Julia Graf provozuje od roku 2008 úspěšný beauty kanál. Její videa sahají od návodů na líčení až po fitness tipy. Díky bezchybné angličtině je rodačka z Bernu mezinárodně úspěšná, většina fanoušků pochází z Německa, Brazílie a Kanady. Za týden natočí jedno až dvě videa. Na výrobu videa potřebuje v průměru dva dny - včetně fotografií pro blog, úpravy fotek, ořezání, ozvučení, nahrání a propagaci na sociálních sítích typu Facebook a Twitter. Její videa jsou autentická: „Je poznat, když člověk něco předstírá. To není věrohodné.“ Vystudovaná politoložka mezitím opustila svou práci v kanceláři a vydělává si na živobytí reklamou a spoluprací s různými značkami. "Užívám si pohodlný život, ale neoznačila bych sama sebe za bohatou," říká. „Už si neumím představit, že bych zase pracovala v kanceláři.“

Příklad: INSTAGRAM vs. SKUTEČNÝ ŽIVOT 

Benoît Moreillon, 24, Švýcarsko: Gaming

Kanál: Diablox9
1,7 milionu odběratelů | 246 milionů zhlédnutí

Patří k nejúspěšnějším youtuberům ve Švýcarsku: Benoît Moreillon z kantonu Wallis dělá recenze počítačových her, zejména v takzvaném FPS žánru. Při testování her je hodnotí a vysvětluje. Navíc navštěvuje takové hvězdy jako je fotbalista Zlatan Ibrahimovic nebo Karim Benzema, aby se s nimi pobavil o hrách a zahrál si proti nim. Benoît přerušil v roce 2012 školu a může dnes žít ze svých aktivit, a to i díky reklamním spotům. Hlavně ve Francii ho oslovují i na ulici a žádají ho o autogram. „Už to zašlo dokonce tak daleko, že mě lidé poznávají podle hlasu.“

Příklad: Zelda: Breath Of The Wild

Líbí se Vám článek? Sdílejte!

O YouTube

Americký internetový server pro sdílení videí byl vytvořen v roce 2005 a téměř o dva roky později jej za 1,65 miliardy dolarů získal Google. Dnes je Youtube.com  druhou nejnavštěvovanější webovou stránkou na světě (po Googlu) a má více než miliardu uživatelů, z nichž většina pochází ze Spojených států (17 %), Indie (8 %), Japonska, Číny a Ruska (vždy po 4 %). YouTube sama tvrdí, že u klíčové věkové skupiny (18-34 a 18-49) zasáhne více lidí "než kterákoliv kabelová síť ve Spojených státech. Finanční údaje nejsou zveřejňovány, server však podle všeho v loňském roce přispěl významným podílem ke koncernovému zisku ve výši 19,4 miliard dolarů.

×