Mezi řidiči často panuje přesvědčení, že u povinného ručení je rozhodující cena. A nic jiného. Pojistné plnění z povinného ručení dostává „ten druhý“, tak proč se jím zabývat? Ve skutečnosti je toto tvrzení na hony vzdálené pravdě.

I v případě autopojištění platí, že bychom se měli poradit s odborníkem a zahrnout je do celého balíku pojištění, kterými chráníme svůj majetek a příjmy. Proč? Každý člověk nese zodpovědnost za své činy a za škodu, kterou způsobí druhým. Není přitom příliš rozhodující, jestli škodu způsobil záměrně, z nedbalosti, či nešťastnou náhodou. A škodu pak musí poškozeným nahradit.

Povinné ručení není pojištění „toho druhého“

Stejný princip platí i při řízení automobilu. Pokud řidič způsobí škodu na majetku či na zdraví chybou při ovládání svého vozu, je povinen ji nahradit. Jenže škody vzniklé projektilem z kovu a plastu řítícím se na kolech po silnici (či následně mimo ni) rychlostí znatelně převyšující rychlost koňského povozu bývají enormní. A jen málokterý řidič má takové úspory a takový majetek, aby byl schopen škodu uhradit. Proto bylo na ochranu poškozených zavedeno zákonem povinné pojištění odpovědnosti z provozu vozidla – povinné ručení.

Pokud škodu způsobí nepojištěný řidič (vůz) nebo se řidič dostane do výluky z pojištění (např. řízením pod vlivem alkoholu či jiných drog), musí škodu uhradit z vlastních prostředků. A i když je pojištěný a řídí střízlivý, musí zaplatit část škody, která převyšuje limity jeho pojištění.

„Zákonné minimální limity povinného ručení jsou 35 mil. Kč za škody na majetku a 35 mil. Kč za škody na zdraví. Tyto limity jsou ale poměrně nízké vzhledem ke škodám, k nimž na českých silnicích dochází. Proto doporučujeme volit limity pojištění přinejmenším dvojnásobné. Navíc jsou dostupné i produkty, které plní v libovolné výši bez stanoveného limitu,“ říká Karel Šulc, místopředseda představenstva Fincentrum & Swiss Life Select.

Dvojnásobné limity oproti minimálním zákonným navíc nestojí zdaleka dvojnásobnou cenu. Klient si za ně k základnímu pojištění v ceně v řádu tisíců korun připlatí pouze stokoruny.

Povinné ručení může krýt i pojištěného

Pojišťovny stále častěji nabízejí v rámci povinného ručení i částečné krytí pojišťovaného vozidla. Škodu tak nezaplatí pouze poškozenému, ale v určitých případech i majiteli vozu. „K povinnému ručení pojišťovny nejčastěji přidávají pojištění skel a střetu se zvěří, ale lze se setkat i s dalšími benefity,“ vysvětluje Karel Šulc.

Rozšířené krytí pro majitele automobilu může mít v některých případech smysl. Zejména když nevyužívá havarijní pojištění, které má mnohem širší rozsah. „Při srovnatelné ceně a ostatním rozsahu krytí je bonus v podobě pojištění skel či střetu se zvěří vítaným benefitem. Je ale potřeba porovnat veškeré vlastnosti pojištění i cenu, zda se skutečně vyplatí,“ upozorňuje Karel Šulc.

Produkty se i v oblasti povinného ručení dynamicky vyvíjejí a pojišťovny upravují své nabídky. Aby bylo pojištění podle vašich představ, je vhodné jeho výběr konzultovat se zkušeným finančním poradcem. Povinné ručení by mělo být součástí pravidelné kontroly nastavení finančních produktů.

Miniature car model and Financial statement with coins. Finance and car loan, saving money for a car or material design  concepts.

Mezi řidiči často panuje přesvědčení, že u povinného ručení je rozhodující cena. A nic jiného. Pojistné plnění z povinného ručení dostává „ten druhý“, tak proč se jím zabývat? Ve skutečnosti je toto tvrzení na hony vzdálené pravdě.

Havarijní pojištění není „jen pro bohaté“

Havarijní pojištění je považováno za jakousi nadstavbu povinného ručení, která je vhodná „jen pro bohaté“.
Není tomu tak. U havarijního pojištění platí stejná základní poučka jako u kteréhokoli jiného pojištění: Pojištěno by mělo být takové riziko, jehož naplnění by ohrozilo stabilitu finančního rozpočtu domácnosti. Jinými slovy, havarijní pojištění by měl mít sjednané každý, jehož rodinný rozpočet by těžce nesl ztrátu automobilu.

I u havarijního pojištění je důležitý především rozsah pojištění a teprve v druhé řadě až cena. „Lidé si často myslí, že levnější pojištění je lepší. Přestanou si to zpravidla myslet až v případě, kdy se jim stane něco, co nespadá pod ono levné pojištění. Zaplatit více je u pojištění mnohdy výhodnější,“ varuje Karel Šulc.

Havarijní pojištění je i podle oné obecné poučky nejdůležitější při koupi nového automobilu. V případě jeho pořízení na leasing či na spotřebitelský úvěr je ve valné většině sjednání havarijního pojištění podmínkou financující instituce. I pak má kupující zpravidla určitou volnost ve výběru pojistky, pokud odpovídá stanovenému minimálnímu rozsahu pojistného krytí. „U leasingu se nicméně vyplácí využít pojištění nabízené leasingovou společností, protože vlivem velkého počtu pojištěných může leasingová společnost vyjednat s pojišťovnami výhodné podmínky,“ říká Karel Šulc.

Pojistit krádež? Je to drahé…

V rámci havarijního pojištění je jedno riziko připojišťováno zvlášť – a poměrně draze: Krádež vozu. „Zda pojistit automobil v rámci havarijního pojištění i pro případ krádeže, záleží mimo jiné na způsobu parkování vozu. Pokud má hlídané garážové stání doma i v zaměstnání, je možné volit variantu bez krádeže. Závisí ovšem také na typu vozu a na tom, jak často se podle policejních statistik kradou,“ upozorňuje Karel Šulc.

A opět – pokud by krádež vozu byla pro rodinný rozpočet obtížně řešitelnou zátěží, je lepší pojistit i tu.

Flooded river. Worried woman looking at overflowing water during flood. Extreme weather and natural disaster

Podpojištění nemovitostí: Jaké kroky podniknout, abyste se chránili

Problém podpojištění nemovitosti postihuje mnoho majitelů nemovitostí v České republice. Podle České asociace pojišťoven je až 15 % nemovitostí na českém trhu podpojištěno o více než 50 %. Nejméně polovina nemovitostí je pak podpojištěna o více než 20 %.

Číst více
Young couple moving in new home.Couple is having fun with cardboard boxes in new house at moving day.

Jaké jsou úrokové sazby v evropských zemích a jak si stojí Česko?

V posledních měsících zůstávají hypoteční sazby v České republice víceméně stabilní. I přes snížení klíčových úrokových sazeb Českou národní bankou (ČNB) se průměrná hypoteční sazba na českém trhu změnila jen nepatrně. Měřeno indexem Swiss Life Hypoindex, v průběhu posledního půlroku klesla průměrná sazba pouze o 0,22 procentního bodu. Ale jak jsou na tom ostatní evropské země?

Číst více
web_obrázky_články_3

Jak pracovat s LTV u hypoték

Každý, kdo se jen trochu zajímá o spotřebitelské úvěry na bydlení, se jistě setkal se zkratkou LTV. Co tato zkratka vlastně znamená a proč je tak důležitá, už není tolik známo.

Číst více
web_obrázky_nevím katgorii_6

Hypoteční trh v roce 2024

Nově mohou banky při splacení hypotečního úvěru mimo data změny fixace požadovat poplatek. Klienti se ale bát nemusí. Žádné horentní částky za toto předčasné splacení nové řešení nepřinese. Částky budou sice ve výsledku o něco vyšší, než se platily doteď, ale zároveň budou nižší, než o jakých se spekulovalo v mediích.

Číst více
oceněn_hlavnifotka_ruka

Jak si prověřit hodnotu nemovitosti?

Plánujete prodej, koupi nebo jen chcete znát aktuální tržní hodnotu vaší nemovitosti? Využijte náš vylepšený nástroj na ocenění nemovitosti, který nabízí rychlé a přesné výsledky během chvíle.

Číst více
Thomas_Mathar_Aufmacherbild

Mladá generace

Peníze a myšlení: jak můžeme lépe spravovat své finance

Kupujeme speciální nabídky, přestože produkty ve skutečnosti nepotřebujeme. Jsme manipulováni on-line obchodníky. Obecně je naše myšlení ohledně peněz často příliš krátkodobé. Jak můžeme zlepšit naše nakládání s penězi a tím i naši finanční pohodu v dlouhodobém horizontu? Behaviorální vědec Thomas Mathar má několik tipů.

Číst více