Monika Vaisová pochází ze Slovenska. Má ekonomické vzdělání, vystudovala VŠE v Praze obor finance. V roce 2022 získala titul Master of Financial Planing na VŠFS. Má za sebou bohaté zkušenosti v korporátním prostředí bank. Pojďme tedy nahlédnout pod pokličku a zeptat se na detaily z jejího osobního i pracovního života.
Kariéra před Swiss Life Select
Moniko, co jsi dělala před tím, než jsi vstoupila do světa privátního finančního poradenství?
Od začátku se pohybuji ve světě financí. Začalo to studiem na VŠE. Pocházím ze Slovenska a studovala jsem v Praze. Jako ostatní mladí lidé jsem žila nespoutaným studentským životem, v tom jsem se nijak nelišila od ostatních. Školu jsem dokončila v roce 1996 a začala jsem pracovat v ČSOB v Teplicích postupně na různých pozicích od obchodu po Back Office. V mé kompetenci byla smluvní dokumentace a reporting pro ČNB, to byla ještě doba bez internetu. Starala jsem se o zlepšení komunikace a vztahů s obchodním oddělením. Téměř rok jsme s kolegy pracovali na projektu elektronického účtování opravných položek pro ČNB. Byl to obrovský pokrok, přecházeli jsme od klasického papíru k elektronickému reportování. Dnes to může znít nevýznamně, ale v té době to byla opravdu velká věc.
To vypadá, že jsi po studiích vstoupila rovnou do velkého světa peněz, co bylo dál?
Ano, svět financí mě zajímal od začátku, proto byla moje volba jasná. Po ČSOB jsem nastoupila na mateřskou dovolenou a věnovala se rodině a dvěma starším synům. V roce 2004 jsem začala pracovat pro eBanku, kterou v roce 2006 koupila Raiffeisenbank. Proces fúze byl dokončen v roce 2008 a eBanka definitivně zanikla. Původně jsem nastoupila na pozici Financial Analyst and Relationship Manager. Pracovala jsem na reportingu, implementaci bankovního software a později jako obchodník pro střední firmy. Přivedla jsem spoustu nových klientů a mé úsilí bylo zúročeno. V roce 2006 jsem byla bankou oceněna jako Bankéř roku. O rok později jsem odešla do České spořitelny, kde jsem téměř 11 let pracovala na pozici Relationship Manager.
Jedenáct let zní jako poměrně dlouhé období. Můžeš nám jej více přiblížit?
Ano, to je pravda, Spořitelna byla významným obdobím v mé kariéře. Starala jsem se o financování nových projektů a akvizice, které zahrnovaly i start-upy. Dosáhla jsem téměř 100% úspěšnosti při schvalování obchodů na risku, uzavřela jsem s kolegy vysoký počet dotovaných projektů a bavil mě faktoring, prodej leasingu automobilů a strojů ve výrobních firmách. Vždy mi to připomnělo mého tatínka, který pracoval jako výrobní ředitel. Na začátku mě práce velmi bavila. Svým klientům v bance jsem věnovala stejnou péči jako dnes svým privátním klientům. Když chcete něco dělat dobře, vyžaduje to prostor naslouchat. Na schůzkách s klienty jsem trávila dost času. Měla jsem i klienty, se kterými jsem jednala dvě hodiny. To je samozřejmě v očích korporace neefektivní. Z mého pohledu je to ovšem tak, že pokud chcete být úspěšní, musíte investovat čas a energii a ta se potom zhodnotí v podobě obchodu. To je dle mého názoru velmi důležité. Postupem času a s nabytými zkušenostmi jsem cítila, že mi nejvíce vyhovuje obchodní pozice. Zpětná vazba od kolegů a rodiny byla stejná. Zároveň jsem věděla, že v korporátu byly možnosti kariérního posunu omezené. Narodil se můj třetí syn a přála jsem si věnovat se mu stejně, jako starším klukům. Celé 2 roky jsem zvažovala změnu a hledala jsem uplatnění jinde. Zároveň jsem nechtěla zůstávat v korporátu a zastávat manažerské pozice, které vyžadují nepřetržitou pracovní dobu. Mému nejmladšímu synovi bylo tehdy 8 let a já chtěla mít prostor se mu věnovat, kdykoliv bude potřebovat, což vyžadovalo jistou flexibilitu.
Změna je život, Swiss Life Select
Rozumím. Jistě v tom sehrály významnou roli i životní zkušenosti a změna preferencí. Pamatuješ si, co bylo hlavním impulsem pro rozhodnutí definitivně opustit korporát?
Tak to si pamatuji celkem přesně. Narazila jsem na inzerát na pozici Manažera do Swiss Life. Věděla jsem, že chci dělat obchod a pracovat s lidmi. Na inzerát jsem se ozvala a sešla se s Martinem Slapničkou. Náš rozhovor trval půl druhé hodiny. Po tolika letech v korporátu je potřeba říct, že Martinovi na mé rozhodnutí stačil relativně krátký čas. Bavili jsme se o věcech, kterým jsem ze začátku moc nevěřila. Když si to zpětně analyzuji tak vím, že vše, co Martin tehdy řekl, byla pravda. Nic nezastíral a byl otevřený. K mému rozhodnutí určitě přispělo i to, že jsem se Swiss Life Select měla zákaznickou zkušenost, využívala jsem služeb privátního konzultanta a byla jsem velmi spokojená. Řekla jsem si, že pokud finančního poradce ocenila rodina dvou absolventů financí, tak bude nepostradatelná postupně pro jakoukoli klientelu. Chtěla bych také zmínit, že lákadlem na nové pozici byla i vidina pouze jediného šéfa. V bance jsem měla několik řídících managerů jejichž cíle byly někdy velmi protichůdné.
Udělat takto výraznou změnu a opustit jistotu pravidelného příjmu muselo být náročné. Jak ses cítila?
Byla jsem rozhodnutá, což sehrálo svou roli. Udělala jsem tlustou čáru za kariérou v bankovnictví. První dva roky to bylo velmi náročné. Nebyla jsem schopna přenastavit své myšlenky. Najednou jsem byla podnikatelka a neměla jsem jistý příjem. Jednoduché to nebylo, nebudu zastírat. Privátní poradenství je velmi přímočarý byznys. Platí zde úměra, kolik tomu dáte, tolik se vám vrátí.
Moniko, kde jsi hledala inspiraci, případně motivaci?
To je velmi jednoduché. Pamatuji si na Výroční meeting 2018. Tehdy jsem se s mým šéfem Martinem při oceňování kolegů vsadila o boty. Je to taková úsměvná historka. Martin říkal, že za rok na pódiu budu stát já a bohužel pro něj, sázku prohrál. Zasmála jsem se tomu, ale nakonec se tak stalo. O rok později jsem byla vyhlášena jako Nováček roku. Ve firmě mě spousta kolegů burcovala, abych zašla do Pařížské ulice a koupila dražší „kousek. Vybrala jsem si boty v oblíbeném obchodě za 3100 Kč. Tentýž rok jsme sázku s Martinem zopakovali. Za rok 2019 jsem byla vyhlášena jako jeden z nejlepších konzultantů ve Swiss Life Select. Scénář se opakoval a aby to nebylo moc složité, koupila jsem si ty stejné boty, chtěla jsem Martinovi šetřit peněženku. Ráda je nosím s úsměvem dodnes. Nutno dodat, že Martin už se se mnou nevsází.
Vypadá to jako velká motivace. Moniko, když porovnáš práci v privátním poradenství s korporátem, v čem je hlavní rozdíl?
Zásadní rozdíl je ve změně odměňování. Prostě ve finančním poradenství jste hodnoceni podle svého výkonu. Můj syn s oblibou říká: „Mami, když makáš, jde to vidět. Když nemakáš bohužel taky!“ Ve finančním poradenství budujete vztahy, a to je základem dobře odvedené práce. Například jedna moje klientka mi poslala fotku dortu, který upekla pro své dítě. Já jsem jí ho pochválila, protože já tak dokonalý dort neupeču. Když se mnou moji klienti sdílejí detaily ze svého osobního života, vycházím tomu vstříc. Je to ideální příležitost, jak je skutečně poznat a promítnout vše do jejich individuálních finančních plánů. Obchod je vždy o vzájemné důvěře mezi dvěma lidmi. A hlavní rozdíl je asi v tom, že banku potřebuje každý klient, z toho možná i vychází někdy trochu domýšlivé chování ze strany bank. Pozice privátního poradce je pro klienta postradatelná, pozice bankéře nikoliv. A co je asi nejdůležitější pro mě: Ve Swiss Life Select je odborná osobní zkušenost a věk ceněnou devizou a výhodou při práci s klienty.
Bez jaké vlastnosti se podle tebe finanční konzultant neobejde?
Je to především empatie a víra v to, co dělá. Klient pozná, pokud mu poradce tvrdí něco, čemu sám nevěří. Vztah pak nefunguje Na první schůzce se rozhoduje klient v prvních minutách, a první dojmy rozhodují o důvěře. Základem úspěchu je také dle mého názoru víra v sebe sama. Nezbytnou vlastností je pracovitost, protože jediným kritériem hodnocení konzultantů je výkon. Nejhorší jsou začátky poradenské práce, kdy čelíte řadě odmítnutí a je potřeba nebrat si takové dílčí neúspěchy osobně. Můj bratr říká: „My pracujeme pre ľudí, nie pre peniaze. Inak by nás to netešilo.“ Pokud moc tlačíte na pilu, nikdy to nemá dlouhodobý efekt. A je důležité si pamatovat, že i ten nejbohatší klient je také jen člověk a ocení lidskost.
Moniko, máš nějaké vize pro tuto profesi?
Chtěla bych, aby k nám do Swissu přišlo více lidí a aby měla profese finančního poradenství lepší renomé. Ráda bych v naší branži viděla třeba studenty, kteří vystudují ekonomii na vysoké škole. Je potřeba rozšířit naše řady o kolegy, kteří mají znalosti z oboru a přejí si dělat obchod. Vždy je to jednodušší, když máte teoretický základ. Pokud do privátního finančního poradenství přicházíte z jiných oborů, máte začátky složitější, čímž ale neříkám, že to nejde překonat. Vyžaduje to však větší úsilí a obdivuji kolegy, kteří to dokázali a jsou špičkou v oboru. Je to o neustálém vzdělávání se a chuti pomáhat lidem.
Osobní život a koníčky
Moniko, co Tvůj osobní život. Je možné to všechno při takovém finančním zatížení skloubit?
Možné to určitě je. Musíte najít balanc mezi prací a soukromým životem. Doma odpočívám od práce, v práci od toho, co je doma. Vyvažuji obě sféry. Velkou výhodou je, že mám podporu rodiny a tři děti a nejraději trávím volno s nimi. Ráda vařím, což je se třemi syny dovednost nezbytná. Často dostávám otázku, jak to lze všechno zvládnout. Přiznám se, že jí nerozumím. Pro mě je být maminkou životním poselstvím, náplní a radostí. Pracuji, abych se realizovala.Mám ráda knihy, turistiku a umění. Ve svém volném čase chodím pro horách, kde můžu relaxovat a hledat inspiraci. Abych našla balanc a byla bez mobilu, rozhodla jsem se, že zkusím golf. Přála jsem si ho hrát už ve 26 letech a viděla jsem tam prostor pro získávání nových kontaktů. V golfu nefunguje: „Když vynaložím úsilí, dostanu za to odměnu“. Tady přehnané úsilí naopak škodí. 18 jamek za den na golfu podle mého názoru ideálně kopíruje realitu každodenních starostí a radostí. Vždy vás překvapí.
V úvodu jsme o tobě prozradili, že vyrábíš šperky. To je především o kreativitě, jak ses k tomu dostala?
Dlouho jsem hledala šperky ze skla, které by byly podobné těm, které vozil můj tatínek mamince z Jablonce. Na myšlenku vlastní výroby mě přivedla švagrová, když jsem byla na mateřské se třetím synem. Někdo přinesl do karavanu kleště a korálky a já jsem mohla začít. Nejdřív jsem vyráběla pouze pro sebe, pak pro známé na plesy. Když se objednávky množily, můj přítel mě povzbuzoval, abych začala podnikat a v roce 2016 jsem založila firmu Design by Mo. Každý můj kousek je originál, nenajdete dva stejné a na tom jsem značku postavila. Do každého šperku projektuji i kousek své ženské duše a duše mé zákaznice, aby se cítila krásná. O tom je i moje logo a slogan „Soul in Every Piece“ (duše v každém kousku).
Víme o tobě, že se soustředíš také na charitu? Prozradíš nám, koho podporuješ?
Chci pomáhat dětem, které jsou ve společnosti nejvíce zranitelné. Zaměřuji se na ty, které mají psychické problémy nebo nemají komfortní podmínky doma. Proto jsem si vybrala Linku bezpečí. S kamarádkou Naďou Moravcovou, módní návrhářkou, jsme realizovaly společné projekty na podporu nemocným dětem. Jsem hrdá na to, že charitativní konto Swiss Life Select dvakrát přispělo na paruky z vlasů pro holčičky s alopecií. Je to krásné a rodiny děvčat to ocenily. Cítím se dobře, když můžu společnosti něco vrátit a dělám to prostřednictvím charity pro děti.
Co pro tebe znamená značka Swiss Life?
Pro mě je Swiss Life naprostá špička. Máme tady řadu zkušených kolegů, kteří mají svůj názor a jsou inspirativní. Mohu s nimi případné problémy konzultovat a přebírat jejich zkušenosti. Učím se od nic denně. Velmi si cením toho, že vedení firmy naslouchá a reaguje na zpětnou vazbu od poradců. Myslím si, že jsem nemohla zvolit lépe.
Moniko, moc děkujeme za sdílení tvých zkušeností a přejeme řadu dalších úspěchů.
Monika Vaisová
Monika Vaisová pochází ze Slovenska. Má ekonomické vzdělání, vystudovala VŠE v Praze obor finance. V roce 2022 získala titul Master of Financial Planing na VŠFS. Má za sebou bohaté zkušenosti v korporátním prostředí bank. Pracovala pro ČSOB, Raiffeisenbank i pro Českou spořitelnu. V prosinci 2017 zahájila podnikání v oblasti privátního finančního poradenství a pracuje pro Swiss Life Select. Její osobní život je velmi pestrý. Monika ráda chodí po horách, hraje golf a svoji kreativitu promítá do výroby šperků pod značkou Design-by-Mo. V práci klade důraz na důvěru a empatii, které jí otvírají cestu k osobním potřebám klientů, na jejichž základě pak může zpracovat finanční plán. Monika je dnes jednou z nejúspěšnějších v divizi Premium a Corporate ve Swiss Life Select. Dostat se na vrchol jí trvalo pouhých 5 let.