Nabídka investičních produktů je nesmírně široká. Běžný klient se v nich nemá šanci zorientovat. Při výběru se však stačí přidržovat několika zásad, které poslouží jako kompas v moři nabídek.

Podle čeho správně porovnávat investiční produkty? Jak ujistit investora, že nabízené řešení je pro něj vhodnější, případně alespoň tak dobré jako konkurenční nabídka? Základem srovnání jsou tři slova: riziko, výnos a likvidita. K nim se mohou přidat pojmy jako poplatky, daňové povinnosti, regulace, dohled a marketing.

Zapomeňte na vysoký výnos s nulovým rizikem. Cokoli, co nabízí výnos vyšší než je úrok na termínovaném účtu, je spojeno s pravděpodobností, že může být i záporný. Čím vyšší rozdíl nabídky od banky, tím vyšší pravděpodobnost neúspěchu.

Close up of diverse businesspeople working on project startup presentation in team, comparing statistic data, studying values on graph diagrams, analyzing trends patterns, making notes on paper sheets

Stačí si položit otázku: Pokud banky chtějí za hypotéku úrok tři procenta, proč si firma, která nabízí extra výhodné zhodnocení vkladu, raději nepůjčí od ní a vyšlo by ji to levněji? Odpověď je zřejmá: banka by její projekt vyhodnotila za velmi rizikový a úvěr na něj by neposkytla. Myslíte si, že by banka s oddělením analytiků a právníků považovala něco za rizikové (a nechtěla na tom vydělat), přičemž ve skutečnosti by to neneslo žádné riziko?

Při lákavých nabídkách buďte obezřetní
Jedinečné a neopakovatelné příležitosti speciálních nabídek, které ve společnostech dohlížených Českou národní bankou nenajdete, nevěstí úspěšné rozhodnutí. Dohled to není jen množství formulářů, ale také možnost stěžovat si, že formuláře nebyly vyplněny.

Reklam na investování je v poslední době nepočítaně. Pokud však nějakou vidíte výlučně na internetu a ani neznáte název propagované značky, měli byste se mít na pozoru. Propagovat může dnes skutečně kdokoliv a cokoli, ale v běžných médiích se dlouhodobě objevují opravdu jen etablované značky.

Běžné investiční produkty jsou transparentní, což nelze říci o těch pochybných. Jsou dostupné informace o jejich složení, nákladech, bankovních účtech i prodejních místech. Není totiž důvod něco zatajovat. Pokud prodejce něco zamlžuje, neví či odmítá vysvětlit, je lepší dát od něj ruce pryč.

Doctor holding medicine box and computer tablet for filling prescription in pharmacy drugstore.

Kdo chce mít kvalitní lék, měl by jít do lékárny a nekupovat jej na rohu ulice. Lékárna splňuje množství nařízení a proto se na ní nabízené léky dá spolehnout. Nemluvě o tom, že oficiální lék také splňuje přísná kritéria. To je regulace. Kupovat neregulovaný produkt či službu se nemusí vyplatit. Bude to sice levné, ale v případě problémů to vyjde pořádně draze.

Vyplatí se zajímat se o detaily
Legislativa je oblast, o kterou se klient začne zajímat pouze v případě vzniku problémů. Důležité je proto se předem seznámit, jakými zákony a jaké země se daný produkt řídí. Zahraniční produkty se řídí zahraniční legislativou, s čím by měl český klient počítat. Týká se to i způsobu zdanění výnosů z investice. Daň může ze zprvu zajímavé investice udělat nezajímavou záležitost.

Zajímejte se o podmínky likvidity, tedy dostupnosti peněz. U standardních investičních nástrojů trvá nejvýše pár dní. Specifické strategie mohou mít likviditu delší. 

Standardní investiční nástroje dostupné široké veřejnosti nejsou bez rizika, ale nenesou například vysoké reputační riziko. Toto riziko lze eliminovat právě dodržováním regulačních opatření, které vyžaduje legislativa.

Česká národní banka pravidelně informuje o společnostech, které neoprávněně podnikají na kapitálovém trhu. Pokud je nabídka příliš lákavá, určitě se vyplatí prohlédnout si názvy společností ze seznamu na stránce národní banky. Pokud ji tam naleznete, nabízený produkt raději ignorujte.

Vysoký výnos s nulovou likviditou neexistuje
Rizik při investování je množství a vynechání či minimalizování alespoň několika z nich je jistě ve prospěch klienta. Snaha o obejití vyžadované ochrany s velkou pravděpodobností skončí poznáním dosud nepoznaného rizika.

Chcete-li se vyhnout zklamáním a investovat rozumně, domluvte si schůzku se zkušeným finančním poradcem, který zhodnotí vaši aktuální situaci a připraví vám dostatečně diverzifikované portfolio podle vašich představ.

Chcete poradit s investicemi?

Sjednejte si bezplatnou konzultaci a zjistěte, jaké benefity získáte, pokud svěříte své peníze profesionálům, jež péči o finance baví.

Vittorio Magnago Lampugnani

Blog

Zahušťování zástavby činí z města lepší místo pro život

Neexistuje žádná alternativa k zahušťování zástavby měst, říká architekt a urbanista Vittorio Magnago Lampugnani. Proto volá spíše po budování městských čtvrtí než internátních sídlišť. Je zastáncem méně regulace a větší tolerance mezi sousedy.

Číst více
SL_KMU_startup_0487

Investiční poradna

Výši úrokových sazeb nezměníte, ale můžete se na ně připravit

Úrokové sazby vzrostly a ještě vzrostou. Dlužníci s tím nic neudělají. Ovšem dlužníci mají jednu velkou výhodu: vědí, kdy se jim změní výše měsíční splátky a můžou se na to připravit.

Číst více
Privatbankiers

Investiční poradna

Finanční portfolio je jako ideální šatník

Umíte si poskládat ideální šatník, ale v případě nákupu finančních produktů už takovou jistotu nemáte? Přitom stačí využít velmi podobný postup a budete mít finanční portfolio složené stejně jako šatník – ideálně.

Číst více
Bohdanem-Wojnarem

Rozhovor s Ing. Bohdanem Wojnarem, bývalým dlouholetým členem představenstva Škoda Auto, a.s.

Rozhovor s Ing. Bohdanem Wojnarem, bývalým dlouholetým členem představenstva Škoda Auto, a.s. a Národní ekonomické rady vlády (NERV). V minulosti působil rovněž jako prezident Sdružení automobilového průmyslu a člen představenstva Svazu průmyslu a dopravy.

Číst více

0:30

1900x720_mic

Žijte život podle vlastních představ!

Posilujeme naši pozici a u té příležitosti spouštíme novou reklamní kampaň. Podívejte se na náš nový spot! Žijte život podle vlastních představ!

Zhlédnout
Meg_Jay_Header

Za svým snem

Rozhodující je období mezi 20. a 30. rokem života

Žijeme stále déle, ale už nejsme mladí. Období mezi 20. a 30. rokem života bude i nadále utvářet naše životy, říká americká psycholožka a úspěšná autorka Meg Jay. Její výzva vůči dvacetiletým zní: „Vezmi svůj život do svých rukou.“

Číst více