Mileniálové přebírají otěže. Generace, která již několik let pracuje, ale současně stále nastupuje na trh práce. Jaké jsou její hodnoty a co úspěšný zaměstnavatel musí splnit, aby si je udržel?

Generace Y

Jde o generaci, která již několik let pracuje, ale zároveň v současné době stále nastupuje na trh práce. Říká se jí generace Y, často také mileniálové. Její členové vyrostli v prostředí nepokojů a zesílené bezpečnosti, která se zvýšila po atentátu 11. září 2001.

Za nejvýznamnější zážitky formující jejich chování můžeme považovat:

• dospívání ve volném tržním prostředí
• zvyšování životní úrovně a spotřeby
• velké možnosti v oblasti kariérního růstu
• mobilita – snadné cestování
• kontakt s jinými kulturami
• virtuální život – internet, virtuální společnost, kontakt s lidmi na druhé straně světa, neustálá propojenost s novými technologiemi
• rychlé tempo života a dynamické změny, díky čemuž dokáží dělat několik věcí současně (multitasking).

Morální obavy jsou stejné pro generaci Y i Z (generace narozená po roce 1997). Jedná se o klimatické změny, svatby osob stejného pohlaví, uprchlické krize, morální problémy spojené s novými technologiemi (ilegální stahování hudby, filmů, cenzura).

Tato generace vyrostla s technologiemi, které tvoří významnou součást jejího života. Vyznačuje se vysokou adaptační kapacitou, tj. této generaci nevadí změny. Nemají problém se přizpůsobit nové společnosti, novému prostředí. Velmi si cení osobního rozvoje, rozvoje dovedností a užívají si výzvy nových příležitostí. Školení považují za klíč k úspěchu ve svém profesním životě. Jsou organizovaní a optimističtí. Více než ostatní generace považují za podstatné mít zodpovědnost a možnost podílet se na rozhodnutích a jednotlivých aktivitách, chtějí se zapojit do důležitých otázek týkajících se společnosti. Opírají se o týmovou práci, aby dosáhli svých vytyčených cílů. Proto upřednostňují individuální práci podporovanou koučováním. Větší využívání sociálních médií jim poskytuje snadno dostupné spojení s přáteli mimo práci, proto je pro ně někdy méně významné rozvíjení sociálních vztahů s kolegy.

Image of business partners discussing documents and ideas at meeting

Generace Y - Mileniálové: nerozeni v rozmezí 1980 - 2000. Charakteristiky související s pracovním prostředím:
- optimismus
- sebejistota
- realismus
- multitasking
- velká míra socializace
- velká adaptační kapacita
- nízká míra loajálnosti.

Pracovat smysluplně

Od manažerů očekávají zpětnou vazbu. Hodnocení jejich výkonu by nemělo být založeno na kritériích, jako je seniorita, ale na individuálních rozdílech, jako jsou dosažení cíle, tvořivost a inovace.

Potřebují manažera, který jim věří a podporuje je. Nemají však rádi autoritu, vadí jim rozkazy a hierarchie. Příslušníci této generace mají dobrou schopnost shromažďovat informace z různých zdrojů a používat je k vyřešení problému. Chtějí se v práci bavit, snaží se vytvářet příjemné prostředí. V práci jsou spokojeni, pokud se firma snaží naplnit jejich očekávání. Pokud tak firma činí, zajišťuje si tak jejich loajalitu. V opačném případě v důsledku nenaplněných očekávání velmi snadno odcházejí. Vítají alternativní formy práce.

Jednou z výhod této generace je, že jejich rodiny jsou ochotné je při změně práce podpořit. Předpokládá se také, že členové generace Y budou chtít kariérní změnu nejméně pětkrát oproti starším kolegům. Nejsou proti tvrdé práci, jen očekávají okamžité uspokojení a rychlý kariérní růst, a to již po šesti měsících u společnosti.

Základní otázky, které si kladou, aby se cítili spokojeni při jakékoliv práci, jsou:
„Je tato práce uspokojivá a zajímavá?“
„Je práce smysluplná?“.
Nebudou zůstávat ve společnosti, která se je snaží motivovat penězi, pokud odpovědi na tyto otázky nejsou kladné.

Young women leaders are checking financial statements from paper documents and portable touch pad. Two female confident business worker are using digital tablet for preparing to conference with staff

Očekávání Generace Y:
SEBEREALIZACE:
- možnost tvořit a inovovat
- smysluplná a zajímavá práce
- výzvy, nové příležitosti, osobní rozvoj
- rychlý kariérní růst a ocenění, mít zodpovědnost
- možnost zapojovat se do procesu rozhodování
- spolupracovat s kreativními lidmi, bavit se v práci
- flexibilita, rovnováha mezi prací a volným časem

Touží po rozvoji, vzdělávání a home office

Podle výzkumů je rozvoj a vzdělávání první volbou benefitu zaměstnance, hned v závěsu je flexibilní pracovní doba. Finanční odměna spolu s bonusy obsadily třetí příčku. Zástupci generace Y hledají něco „víc“ než jen finanční ohodnocení, dávají přednost tomu, že je práce je baví, před tím, že jsou za ni jen placeni. Nemají problém pracovat v multikulturní společnosti.

Vzhledem ke globalizaci a otevřeným hranicím tato generace výrazně častěji cestuje a jazykové i etnické rozdíly v této generaci ztrácí na významu. Je to zatím nejvzdělanější generace, která je též tou nejinformovanější, protože má okamžitý přístup k informacím. Ve svém pracovním prostředí přisuzují značný vliv hodnotám.

Pro tuto generaci je důležitá značka firmy, pro kterou pracují (jméno společnosti, prestiž, známost). Generace Y si je vědoma toho, co nabízí trh, takže si vybírá ze společností, které mají co nabídnout. Atraktivita je ovlivněna nejen finančními faktory, ale i řadou jiných faktorů, které se týkají již náboru zaměstnanců. Jedná se například o jasný a přesný popis práce, transparentnost jednotlivých náborových fází (důležitá pro mladé lidi, díky ní mohou cítit partnerský přístup), definici možnosti kariérního růstu.

Autor: Andrea Jiráková, vedoucí oddělení vzdělávání Fincentrum & Swiss Life Select

Investiceroku_2024

Investování, které dává smysl. Fondy s nejvyššími výnosy

Již popatnácté jsme ocenili nejlepší fondy působící na českém investičním trhu v rámci prestižního žebříčku Swiss Life Select Investice roku 2024. Ocenění je výsledkem pečlivé analýzy výkonnosti a stability fondů, přičemž reflektuje aktuální investiční trendy i měnící se ekonomické prostředí.

Číst více
ŽP_foto k článku

Proč je životní pojištění klíčové pro ochranu příjmů a výdajů?

Existují klíčové informace, které nám mohou pomoci efektivněji oslovit klienty a vysvětlit jim důležitost životního pojištění. Mnoho lidí si neuvědomuje, jak rychle se jejich finanční stabilita může otřást v případě nečekané události. Naše role není jen prodávat pojištění, ale pomáhat klientům pochopit, že chránit svůj příjem a zabezpečit své blízké je zásadní krok k finanční jistotě.

Číst více
Online-Trading_Header_Arnold

Marc Arnold: „Online obchodování působí jako kasino“

Online platformy a obchodní aplikace zcela změnily přístup k finančním trhům – zpřístupnily ho všem, učinily ho jednodušším a cenově dostupnějším. Výsledkem byl skutečný boom akciového trhu, zejména mezi mladými drobnými investory. Zároveň však roste i kritika. Profesor Marc Arnold z Univerzity St. Gallen objasňuje příležitosti a rizika digitálního obchodování s cennými papíry.

Číst více
foto pár 1_blog

Výsledky penzijních fondů v České republice za rok 2024

Rok 2024 byl pro penzijní fondy v České republice úspěšný, především pro dynamické fondy, které nabídly výrazné zhodnocení a překonaly očekávání investorů. Naopak konzervativní fondy sice udržely stabilní výnosy, ale ty mnohdy sotva pokryly inflaci.

Číst více
Brunette mom and cheerful adorable tot girl playing, having fun together in city street in autumntime, mother playfully holding her cute little daughter upside down.

Charitativní konto Swiss Life: Pomáháme tam, kde je to potřeba

Konat dobro znamená přinášet světlo tam, kde je potřeba. Každá podaná ruka, každá investovaná koruna a každá myšlenka směřující k pomoci dělají tento svět lepší. Naše charitativní aktivity ukazují, že i malé skutky mohou mít obrovský dopad. Děkujeme všem, kteří se s námi podílejí na vytváření lepší budoucnosti pro ty, kteří potřebují.

Číst více
mam dad and son sit on the carpet,floor and save money in the piggy bank at home

Dlouhodobý investiční produkt (DIP) slaví po roce úspěch a láká zaměstnavatele

Dlouhodobý investiční produkt (DIP) si za první rok od spuštění sjednalo více než 116 tisíc investorů, kteří do něj vložili přes 2,4 miliardy korun. Podle údajů Asociace pro kapitálový trh (AKAT) tak DIP výrazně překonal původní očekávání, která byla kolem 100 tisíc klientů. Pro srovnání – doplňkové penzijní spoření (DPS) mělo po prvním roce fungování necelých 78 tisíc účastníků.

Číst více