Mileniálové přebírají otěže. Generace, která již několik let pracuje, ale současně stále nastupuje na trh práce. Jaké jsou její hodnoty a co úspěšný zaměstnavatel musí splnit, aby si je udržel?

Generace Y

Jde o generaci, která již několik let pracuje, ale zároveň v současné době stále nastupuje na trh práce. Říká se jí generace Y, často také mileniálové. Její členové vyrostli v prostředí nepokojů a zesílené bezpečnosti, která se zvýšila po atentátu 11. září 2001.

Za nejvýznamnější zážitky formující jejich chování můžeme považovat:

• dospívání ve volném tržním prostředí
• zvyšování životní úrovně a spotřeby
• velké možnosti v oblasti kariérního růstu
• mobilita – snadné cestování
• kontakt s jinými kulturami
• virtuální život – internet, virtuální společnost, kontakt s lidmi na druhé straně světa, neustálá propojenost s novými technologiemi
• rychlé tempo života a dynamické změny, díky čemuž dokáží dělat několik věcí současně (multitasking).

Morální obavy jsou stejné pro generaci Y i Z (generace narozená po roce 1997). Jedná se o klimatické změny, svatby osob stejného pohlaví, uprchlické krize, morální problémy spojené s novými technologiemi (ilegální stahování hudby, filmů, cenzura).

Tato generace vyrostla s technologiemi, které tvoří významnou součást jejího života. Vyznačuje se vysokou adaptační kapacitou, tj. této generaci nevadí změny. Nemají problém se přizpůsobit nové společnosti, novému prostředí. Velmi si cení osobního rozvoje, rozvoje dovedností a užívají si výzvy nových příležitostí. Školení považují za klíč k úspěchu ve svém profesním životě. Jsou organizovaní a optimističtí. Více než ostatní generace považují za podstatné mít zodpovědnost a možnost podílet se na rozhodnutích a jednotlivých aktivitách, chtějí se zapojit do důležitých otázek týkajících se společnosti. Opírají se o týmovou práci, aby dosáhli svých vytyčených cílů. Proto upřednostňují individuální práci podporovanou koučováním. Větší využívání sociálních médií jim poskytuje snadno dostupné spojení s přáteli mimo práci, proto je pro ně někdy méně významné rozvíjení sociálních vztahů s kolegy.

Image of business partners discussing documents and ideas at meeting

Generace Y - Mileniálové: nerozeni v rozmezí 1980 - 2000. Charakteristiky související s pracovním prostředím:
- optimismus
- sebejistota
- realismus
- multitasking
- velká míra socializace
- velká adaptační kapacita
- nízká míra loajálnosti.

Pracovat smysluplně

Od manažerů očekávají zpětnou vazbu. Hodnocení jejich výkonu by nemělo být založeno na kritériích, jako je seniorita, ale na individuálních rozdílech, jako jsou dosažení cíle, tvořivost a inovace.

Potřebují manažera, který jim věří a podporuje je. Nemají však rádi autoritu, vadí jim rozkazy a hierarchie. Příslušníci této generace mají dobrou schopnost shromažďovat informace z různých zdrojů a používat je k vyřešení problému. Chtějí se v práci bavit, snaží se vytvářet příjemné prostředí. V práci jsou spokojeni, pokud se firma snaží naplnit jejich očekávání. Pokud tak firma činí, zajišťuje si tak jejich loajalitu. V opačném případě v důsledku nenaplněných očekávání velmi snadno odcházejí. Vítají alternativní formy práce.

Jednou z výhod této generace je, že jejich rodiny jsou ochotné je při změně práce podpořit. Předpokládá se také, že členové generace Y budou chtít kariérní změnu nejméně pětkrát oproti starším kolegům. Nejsou proti tvrdé práci, jen očekávají okamžité uspokojení a rychlý kariérní růst, a to již po šesti měsících u společnosti.

Základní otázky, které si kladou, aby se cítili spokojeni při jakékoliv práci, jsou:
„Je tato práce uspokojivá a zajímavá?“
„Je práce smysluplná?“.
Nebudou zůstávat ve společnosti, která se je snaží motivovat penězi, pokud odpovědi na tyto otázky nejsou kladné.

Young women leaders are checking financial statements from paper documents and portable touch pad. Two female confident business worker are using digital tablet for preparing to conference with staff

Očekávání Generace Y:
SEBEREALIZACE:
- možnost tvořit a inovovat
- smysluplná a zajímavá práce
- výzvy, nové příležitosti, osobní rozvoj
- rychlý kariérní růst a ocenění, mít zodpovědnost
- možnost zapojovat se do procesu rozhodování
- spolupracovat s kreativními lidmi, bavit se v práci
- flexibilita, rovnováha mezi prací a volným časem

Touží po rozvoji, vzdělávání a home office

Podle výzkumů je rozvoj a vzdělávání první volbou benefitu zaměstnance, hned v závěsu je flexibilní pracovní doba. Finanční odměna spolu s bonusy obsadily třetí příčku. Zástupci generace Y hledají něco „víc“ než jen finanční ohodnocení, dávají přednost tomu, že je práce je baví, před tím, že jsou za ni jen placeni. Nemají problém pracovat v multikulturní společnosti.

Vzhledem ke globalizaci a otevřeným hranicím tato generace výrazně častěji cestuje a jazykové i etnické rozdíly v této generaci ztrácí na významu. Je to zatím nejvzdělanější generace, která je též tou nejinformovanější, protože má okamžitý přístup k informacím. Ve svém pracovním prostředí přisuzují značný vliv hodnotám.

Pro tuto generaci je důležitá značka firmy, pro kterou pracují (jméno společnosti, prestiž, známost). Generace Y si je vědoma toho, co nabízí trh, takže si vybírá ze společností, které mají co nabídnout. Atraktivita je ovlivněna nejen finančními faktory, ale i řadou jiných faktorů, které se týkají již náboru zaměstnanců. Jedná se například o jasný a přesný popis práce, transparentnost jednotlivých náborových fází (důležitá pro mladé lidi, díky ní mohou cítit partnerský přístup), definici možnosti kariérního růstu.

Autor: Andrea Jiráková, vedoucí oddělení vzdělávání Fincentrum & Swiss Life Select

Blazek_upraveno_2880×1620

Radovan Blažek: Finanční nezávislost mi dává svobodu žít naplno. To stejné přeji i svým klientům

Existují lidé, kteří svůj život nežijí podle kalendáře, ale podle kompasu – svého vlastního. Jedním z nich je i Radovan Blažek, zkušený lídr a finanční poradce, který s noblesou kombinuje racionalitu světa investic s uměním vychutnat si život naplno.

Číst více
SLS Mailkit Newsletter 6_2025 LifeNet 250613

Věnujte pozornost tomu, jak nakládáte se svými dlouhodobými rezervami

Investování je zásadním nástrojem pro ochranu hodnoty vašich peněz před vlivem inflace, která postupně snižuje kupní sílu prostředků uložených na běžných či spořicích účtech – obzvlášť pokud cílem je vytvořit rezervu na penzi.

Číst více
SLS Mailkit Newsletter 6_2025 LifeNet 2506134

DPS 2024: Inflaci poráží jen ti, kdo investují chytře

Transformované fondy sice stále lákají stabilitou, avšak jejich výnosy zůstávají hluboko pod hladinou inflace. Rok 2024 znovu ukázal, že ten, kdo chce skutečně uchovat reálnou hodnotu svých úspor, musí začít přemýšlet jinak – a investovat chytře.

Číst více
SLS Mailkit Newsletter 5_2025 LifeNet 2505133

Autopojištění: Co musíte vědět, abyste chránili svou peněženku na cestách

Každoročně přinášíme přehled nejzajímavějších novinek ze světa autopojištění. V roce 2024 se pojistné produkty výrazně změnily, a to hlavně díky legislativním úpravám. Vybíráme pro vás ty nejlepší možnosti a dokážeme vám objektivně poradit s výběrem nejvhodnějšího pojištění právě pro vaše auto.

Číst více
Aufmacherbild_Katja_Habermann

Katja Habermann: Vždy doporučuji smrt nanečisto.

Každoročně se v Evropě dědí stovky miliard eur, což často vede k ostrým rodinným sporům. Specialistka na dědické právo Katja Habermann mluví o častých chybách v plánování dědictví a nabízí strategie, jak se konfliktům vyhnout.

Číst více
SLS Mailkit Newsletter 5_2025 LifeNet 250513

Cestovní pojištění: Malá investice, která chrání především vás

Léto se blíží a s ním i doba dovolených, cestování a dobrodružství. Ať už klient vyráží na víkend do Alp, k moři nebo na exotickou dovolenou, jedno by nemělo zůstat doma – kvalitní cestovní pojištění. Přesto se stále setkáváme s případy, kdy lidé riskují odjezd bez něj, nebo spoléhají na pojištění z platební karty, které často nemá dostatečný rozsah krytí.

Číst více