Mileniálové přebírají otěže. Generace, která již několik let pracuje, ale současně stále nastupuje na trh práce. Jaké jsou její hodnoty a co úspěšný zaměstnavatel musí splnit, aby si je udržel?

Generace Y

Jde o generaci, která již několik let pracuje, ale zároveň v současné době stále nastupuje na trh práce. Říká se jí generace Y, často také mileniálové. Její členové vyrostli v prostředí nepokojů a zesílené bezpečnosti, která se zvýšila po atentátu 11. září 2001.

Za nejvýznamnější zážitky formující jejich chování můžeme považovat:

• dospívání ve volném tržním prostředí
• zvyšování životní úrovně a spotřeby
• velké možnosti v oblasti kariérního růstu
• mobilita – snadné cestování
• kontakt s jinými kulturami
• virtuální život – internet, virtuální společnost, kontakt s lidmi na druhé straně světa, neustálá propojenost s novými technologiemi
• rychlé tempo života a dynamické změny, díky čemuž dokáží dělat několik věcí současně (multitasking).

Morální obavy jsou stejné pro generaci Y i Z (generace narozená po roce 1997). Jedná se o klimatické změny, svatby osob stejného pohlaví, uprchlické krize, morální problémy spojené s novými technologiemi (ilegální stahování hudby, filmů, cenzura).

Tato generace vyrostla s technologiemi, které tvoří významnou součást jejího života. Vyznačuje se vysokou adaptační kapacitou, tj. této generaci nevadí změny. Nemají problém se přizpůsobit nové společnosti, novému prostředí. Velmi si cení osobního rozvoje, rozvoje dovedností a užívají si výzvy nových příležitostí. Školení považují za klíč k úspěchu ve svém profesním životě. Jsou organizovaní a optimističtí. Více než ostatní generace považují za podstatné mít zodpovědnost a možnost podílet se na rozhodnutích a jednotlivých aktivitách, chtějí se zapojit do důležitých otázek týkajících se společnosti. Opírají se o týmovou práci, aby dosáhli svých vytyčených cílů. Proto upřednostňují individuální práci podporovanou koučováním. Větší využívání sociálních médií jim poskytuje snadno dostupné spojení s přáteli mimo práci, proto je pro ně někdy méně významné rozvíjení sociálních vztahů s kolegy.

Image of business partners discussing documents and ideas at meeting

Generace Y - Mileniálové: nerozeni v rozmezí 1980 - 2000. Charakteristiky související s pracovním prostředím:
- optimismus
- sebejistota
- realismus
- multitasking
- velká míra socializace
- velká adaptační kapacita
- nízká míra loajálnosti.

Pracovat smysluplně

Od manažerů očekávají zpětnou vazbu. Hodnocení jejich výkonu by nemělo být založeno na kritériích, jako je seniorita, ale na individuálních rozdílech, jako jsou dosažení cíle, tvořivost a inovace.

Potřebují manažera, který jim věří a podporuje je. Nemají však rádi autoritu, vadí jim rozkazy a hierarchie. Příslušníci této generace mají dobrou schopnost shromažďovat informace z různých zdrojů a používat je k vyřešení problému. Chtějí se v práci bavit, snaží se vytvářet příjemné prostředí. V práci jsou spokojeni, pokud se firma snaží naplnit jejich očekávání. Pokud tak firma činí, zajišťuje si tak jejich loajalitu. V opačném případě v důsledku nenaplněných očekávání velmi snadno odcházejí. Vítají alternativní formy práce.

Jednou z výhod této generace je, že jejich rodiny jsou ochotné je při změně práce podpořit. Předpokládá se také, že členové generace Y budou chtít kariérní změnu nejméně pětkrát oproti starším kolegům. Nejsou proti tvrdé práci, jen očekávají okamžité uspokojení a rychlý kariérní růst, a to již po šesti měsících u společnosti.

Základní otázky, které si kladou, aby se cítili spokojeni při jakékoliv práci, jsou:
„Je tato práce uspokojivá a zajímavá?“
„Je práce smysluplná?“.
Nebudou zůstávat ve společnosti, která se je snaží motivovat penězi, pokud odpovědi na tyto otázky nejsou kladné.

Young women leaders are checking financial statements from paper documents and portable touch pad. Two female confident business worker are using digital tablet for preparing to conference with staff

Očekávání Generace Y:
SEBEREALIZACE:
- možnost tvořit a inovovat
- smysluplná a zajímavá práce
- výzvy, nové příležitosti, osobní rozvoj
- rychlý kariérní růst a ocenění, mít zodpovědnost
- možnost zapojovat se do procesu rozhodování
- spolupracovat s kreativními lidmi, bavit se v práci
- flexibilita, rovnováha mezi prací a volným časem

Touží po rozvoji, vzdělávání a home office

Podle výzkumů je rozvoj a vzdělávání první volbou benefitu zaměstnance, hned v závěsu je flexibilní pracovní doba. Finanční odměna spolu s bonusy obsadily třetí příčku. Zástupci generace Y hledají něco „víc“ než jen finanční ohodnocení, dávají přednost tomu, že je práce je baví, před tím, že jsou za ni jen placeni. Nemají problém pracovat v multikulturní společnosti.

Vzhledem ke globalizaci a otevřeným hranicím tato generace výrazně častěji cestuje a jazykové i etnické rozdíly v této generaci ztrácí na významu. Je to zatím nejvzdělanější generace, která je též tou nejinformovanější, protože má okamžitý přístup k informacím. Ve svém pracovním prostředí přisuzují značný vliv hodnotám.

Pro tuto generaci je důležitá značka firmy, pro kterou pracují (jméno společnosti, prestiž, známost). Generace Y si je vědoma toho, co nabízí trh, takže si vybírá ze společností, které mají co nabídnout. Atraktivita je ovlivněna nejen finančními faktory, ale i řadou jiných faktorů, které se týkají již náboru zaměstnanců. Jedná se například o jasný a přesný popis práce, transparentnost jednotlivých náborových fází (důležitá pro mladé lidi, díky ní mohou cítit partnerský přístup), definici možnosti kariérního růstu.

Autor: Andrea Jiráková, vedoucí oddělení vzdělávání Fincentrum & Swiss Life Select

Vývoj cen nemovitostí

Blog

Prodáváte nemovitost? Zvolte realitku a výhradní zastoupení. Vyhnete se případným nepříjemnostem.

Prodej či nákup nemovitosti představuje jednu z nejvýznamnějších životních událostí, která je často spojena s emocemi a rizikem chyby v důsledku nedostatku zkušeností. Proto je nezbytné vyhledat profesionála z oblasti realit, který vás celým procesem provede a bude navigovat správným směrem.

Číst více
Vaisova rozhovor

Blog

Monika Vaisová

Monika Vaisová pochází ze Slovenska. Má ekonomické vzdělání, vystudovala VŠE v Praze obor finance. V roce 2022 získala titul Master of Financial Planing na VŠFS. Má za sebou bohaté zkušenosti v korporátním prostředí bank. Pojďme tedy nahlédnout pod pokličku a zeptat se na detaily z jejího osobního i pracovního života.

Číst více
Geschäftskunden

Investiční poradna

Investice roku 2023: Přehled nejúspěšnějších investičních fondů

Prestižní událost Investice roku 2023 představuje platformu pro srovnání a ocenění retailových fondů v ČR. Již počtrnácté byly vyhlášeny nejlepší fondy podle dlouhodobě neměnných kritérií, což přináší cenné poznatky o domácím investičním trhu. Výsledky umožňují zákazníkům sledovat aktuální dění na investičním trhu a mohou být pomocníkem při investičním rozhodování. Přečtěte si celý článek a získejte přehled o investičním trhu.

Číst více
230627_Swisslife_Sustainability_Tram_1238

Blog

Stavební spoření v roce 2024

Stavební spoření v roce 2024 se bude potýkat s dalšími změnami. Stát od 1. ledna snížil podporu na maximálně 1 000 Kč ročně. Některé stavební spořitelny budou tento výpadek kompenzovat prostřednictvím bonusů. V oblasti úvěrů sledujte zvýhodněný úvěr k programu Oprav dům po babičce, který nabízí výhodné podmínky pro rekonstrukce.

Číst více
Privatbankiers

Blog

Makroekonomické změny vyvolávají otázku, kam výhodně s penězi

V posledních letech jsme byli svědky období výrazně zvýšené inflace a vyšších úrokových sazeb, které představovaly hrozby pro finanční trhy i osobní finance. Dnes můžeme sledovat první signály naděje na návrat ke stabilnějším ekonomickým podmínkám. Důležitým faktorem této změny je politika České národní banky, která již nějakou dobu udržuje vyšší úrokové sazby, aby tlumila inflační tlaky. Záměry ČNB se vyplatily a inflace postupně směřuje k inflačnímu cíli stanovenému na úrovni dvou procent. Tento vývoj je bezesporu pozitivní zprávou pro českou ekonomiku a zároveň přináší úlevu střadatelům, jejichž úspory již nebudou tak výrazně devalvovány inflací.

Číst více
Buttler1

Blog

Myslet penězi: Rozhovor s Monikou Bütler o nezávislosti, rozhodování a finančním vzdělávání

Monika Bütler je považována za jednu z nejvlivnějších ekonomek ve Švýcarsku. Podívejme se na příklady, proč je výpočet pravděpodobnosti základem mnoha rozhodnutí, která pravidla nám usnadňují život a jaké bylo její nejlepší finanční rozhodnutí.

Číst více