Mileniálové přebírají otěže. Generace, která již několik let pracuje, ale současně stále nastupuje na trh práce. Jaké jsou její hodnoty a co úspěšný zaměstnavatel musí splnit, aby si je udržel?

Generace Y

Jde o generaci, která již několik let pracuje, ale zároveň v současné době stále nastupuje na trh práce. Říká se jí generace Y, často také mileniálové. Její členové vyrostli v prostředí nepokojů a zesílené bezpečnosti, která se zvýšila po atentátu 11. září 2001.

Za nejvýznamnější zážitky formující jejich chování můžeme považovat:

• dospívání ve volném tržním prostředí
• zvyšování životní úrovně a spotřeby
• velké možnosti v oblasti kariérního růstu
• mobilita – snadné cestování
• kontakt s jinými kulturami
• virtuální život – internet, virtuální společnost, kontakt s lidmi na druhé straně světa, neustálá propojenost s novými technologiemi
• rychlé tempo života a dynamické změny, díky čemuž dokáží dělat několik věcí současně (multitasking).

Morální obavy jsou stejné pro generaci Y i Z (generace narozená po roce 1997). Jedná se o klimatické změny, svatby osob stejného pohlaví, uprchlické krize, morální problémy spojené s novými technologiemi (ilegální stahování hudby, filmů, cenzura).

Tato generace vyrostla s technologiemi, které tvoří významnou součást jejího života. Vyznačuje se vysokou adaptační kapacitou, tj. této generaci nevadí změny. Nemají problém se přizpůsobit nové společnosti, novému prostředí. Velmi si cení osobního rozvoje, rozvoje dovedností a užívají si výzvy nových příležitostí. Školení považují za klíč k úspěchu ve svém profesním životě. Jsou organizovaní a optimističtí. Více než ostatní generace považují za podstatné mít zodpovědnost a možnost podílet se na rozhodnutích a jednotlivých aktivitách, chtějí se zapojit do důležitých otázek týkajících se společnosti. Opírají se o týmovou práci, aby dosáhli svých vytyčených cílů. Proto upřednostňují individuální práci podporovanou koučováním. Větší využívání sociálních médií jim poskytuje snadno dostupné spojení s přáteli mimo práci, proto je pro ně někdy méně významné rozvíjení sociálních vztahů s kolegy.

Image of business partners discussing documents and ideas at meeting

Generace Y - Mileniálové: nerozeni v rozmezí 1980 - 2000. Charakteristiky související s pracovním prostředím:
- optimismus
- sebejistota
- realismus
- multitasking
- velká míra socializace
- velká adaptační kapacita
- nízká míra loajálnosti.

Pracovat smysluplně

Od manažerů očekávají zpětnou vazbu. Hodnocení jejich výkonu by nemělo být založeno na kritériích, jako je seniorita, ale na individuálních rozdílech, jako jsou dosažení cíle, tvořivost a inovace.

Potřebují manažera, který jim věří a podporuje je. Nemají však rádi autoritu, vadí jim rozkazy a hierarchie. Příslušníci této generace mají dobrou schopnost shromažďovat informace z různých zdrojů a používat je k vyřešení problému. Chtějí se v práci bavit, snaží se vytvářet příjemné prostředí. V práci jsou spokojeni, pokud se firma snaží naplnit jejich očekávání. Pokud tak firma činí, zajišťuje si tak jejich loajalitu. V opačném případě v důsledku nenaplněných očekávání velmi snadno odcházejí. Vítají alternativní formy práce.

Jednou z výhod této generace je, že jejich rodiny jsou ochotné je při změně práce podpořit. Předpokládá se také, že členové generace Y budou chtít kariérní změnu nejméně pětkrát oproti starším kolegům. Nejsou proti tvrdé práci, jen očekávají okamžité uspokojení a rychlý kariérní růst, a to již po šesti měsících u společnosti.

Základní otázky, které si kladou, aby se cítili spokojeni při jakékoliv práci, jsou:
„Je tato práce uspokojivá a zajímavá?“
„Je práce smysluplná?“.
Nebudou zůstávat ve společnosti, která se je snaží motivovat penězi, pokud odpovědi na tyto otázky nejsou kladné.

Young women leaders are checking financial statements from paper documents and portable touch pad. Two female confident business worker are using digital tablet for preparing to conference with staff

Očekávání Generace Y:
SEBEREALIZACE:
- možnost tvořit a inovovat
- smysluplná a zajímavá práce
- výzvy, nové příležitosti, osobní rozvoj
- rychlý kariérní růst a ocenění, mít zodpovědnost
- možnost zapojovat se do procesu rozhodování
- spolupracovat s kreativními lidmi, bavit se v práci
- flexibilita, rovnováha mezi prací a volným časem

Touží po rozvoji, vzdělávání a home office

Podle výzkumů je rozvoj a vzdělávání první volbou benefitu zaměstnance, hned v závěsu je flexibilní pracovní doba. Finanční odměna spolu s bonusy obsadily třetí příčku. Zástupci generace Y hledají něco „víc“ než jen finanční ohodnocení, dávají přednost tomu, že je práce je baví, před tím, že jsou za ni jen placeni. Nemají problém pracovat v multikulturní společnosti.

Vzhledem ke globalizaci a otevřeným hranicím tato generace výrazně častěji cestuje a jazykové i etnické rozdíly v této generaci ztrácí na významu. Je to zatím nejvzdělanější generace, která je též tou nejinformovanější, protože má okamžitý přístup k informacím. Ve svém pracovním prostředí přisuzují značný vliv hodnotám.

Pro tuto generaci je důležitá značka firmy, pro kterou pracují (jméno společnosti, prestiž, známost). Generace Y si je vědoma toho, co nabízí trh, takže si vybírá ze společností, které mají co nabídnout. Atraktivita je ovlivněna nejen finančními faktory, ale i řadou jiných faktorů, které se týkají již náboru zaměstnanců. Jedná se například o jasný a přesný popis práce, transparentnost jednotlivých náborových fází (důležitá pro mladé lidi, díky ní mohou cítit partnerský přístup), definici možnosti kariérního růstu.

Autor: Andrea Jiráková, vedoucí oddělení vzdělávání Fincentrum & Swiss Life Select

Znalosti v oblasti financí vám pomůžou vést život podle vlastních představ.

Mladá generace

Znalosti v oblasti financí vám pomůžou vést život podle vlastních představ

Lorenzo Wienecke a Juri Galkin vysvětlují mladým lidem, jak funguje svět financí. Jak to, že zakotvili právě ve výuce tohoto předmětu? Jak naučit šestnáctileté děti samostatně se rozhodovat v oblasti financí? A jak motivovat školáky ke spoření na důchod?

Číst více
Housing price rising up, real estate or property growth concept, businessman running on rising green graph on house roof.

Blog

Stagnace cen bytů je u konce, čeká nás růst

Období stagnace cen na českém realitním trhu je u konce, jak dokládá prudký nárůst poptávky po nových bytech v Praze v prvním čtvrtletí letošního roku. S prodejem přibližně 1600 bytů, což představuje nárůst o 23 % oproti předchozímu čtvrtletí a dokonce o 146 % ve srovnání s loňským rokem, se trh rychle vzpamatovává. Tento vzestup je podpořen snížením úrokových sazeb a lepší dostupností hypoték, i když průměrná nabídková sazba hypoték zůstává nad úrokovou sazbou České národní banky.

Číst více
Freizeit

Blog

Cestovní pojištění: Základní ochrana pro každého cestovatele

Cestování je dobrodružstvím plným nečekaných zvratů. Ať už plánujete dovolenou za hranicemi nebo jen krátký výlet do sousedního města, může se stát, že se ocitnete v situaci, kterou jste nečekali. A právě zde vstupuje do hry cestovní pojištění.

Číst více
Pensionäre

Dlouhověkost

Doplňkové penzijní spoření a blížící se termín druhé změny

Tvorba rezervy na penzi je klíčovým finančním cílem, který od samotného počátku vyžaduje správná rozhodnutí. Letošní rok 2024 je rokem velkých změn v oblasti penzijních produktů. Od 1. ledna již většina novinek platí, ale od 1. července se chystají další.

Číst více
SL_Interview_Ulrich_Walter_cover

Blog

Ulrich Walter: «Nevědomost produkuje strach»

Německý fyzik a bývalý vědecký astronaut Prof. Dr. Ulrich Walter se od své vesmírné mise snaží přiblížit robotiku a umělou inteligenci široké veřejnosti. V tomto rozhovoru nám prozradí, kolik inteligence má umělá inteligence a jestli mohou roboti schválně, tedy vědomě lhát. Dozvíte se také, jak může servisní robotika usnadnit nezávislý život ve stáří.

Číst více
Vývoj cen nemovitostí

Blog

Prodáváte nemovitost? Zvolte realitku a výhradní zastoupení. Vyhnete se případným nepříjemnostem.

Prodej či nákup nemovitosti představuje jednu z nejvýznamnějších životních událostí, která je často spojena s emocemi a rizikem chyby v důsledku nedostatku zkušeností. Proto je nezbytné vyhledat profesionála z oblasti realit, který vás celým procesem provede a bude navigovat správným směrem.

Číst více