Mileniálové přebírají otěže. Generace, která již několik let pracuje, ale současně stále nastupuje na trh práce. Jaké jsou její hodnoty a co úspěšný zaměstnavatel musí splnit, aby si je udržel?

Generace Y

Jde o generaci, která již několik let pracuje, ale zároveň v současné době stále nastupuje na trh práce. Říká se jí generace Y, často také mileniálové. Její členové vyrostli v prostředí nepokojů a zesílené bezpečnosti, která se zvýšila po atentátu 11. září 2001.

Za nejvýznamnější zážitky formující jejich chování můžeme považovat:

• dospívání ve volném tržním prostředí
• zvyšování životní úrovně a spotřeby
• velké možnosti v oblasti kariérního růstu
• mobilita – snadné cestování
• kontakt s jinými kulturami
• virtuální život – internet, virtuální společnost, kontakt s lidmi na druhé straně světa, neustálá propojenost s novými technologiemi
• rychlé tempo života a dynamické změny, díky čemuž dokáží dělat několik věcí současně (multitasking).

Morální obavy jsou stejné pro generaci Y i Z (generace narozená po roce 1997). Jedná se o klimatické změny, svatby osob stejného pohlaví, uprchlické krize, morální problémy spojené s novými technologiemi (ilegální stahování hudby, filmů, cenzura).

Tato generace vyrostla s technologiemi, které tvoří významnou součást jejího života. Vyznačuje se vysokou adaptační kapacitou, tj. této generaci nevadí změny. Nemají problém se přizpůsobit nové společnosti, novému prostředí. Velmi si cení osobního rozvoje, rozvoje dovedností a užívají si výzvy nových příležitostí. Školení považují za klíč k úspěchu ve svém profesním životě. Jsou organizovaní a optimističtí. Více než ostatní generace považují za podstatné mít zodpovědnost a možnost podílet se na rozhodnutích a jednotlivých aktivitách, chtějí se zapojit do důležitých otázek týkajících se společnosti. Opírají se o týmovou práci, aby dosáhli svých vytyčených cílů. Proto upřednostňují individuální práci podporovanou koučováním. Větší využívání sociálních médií jim poskytuje snadno dostupné spojení s přáteli mimo práci, proto je pro ně někdy méně významné rozvíjení sociálních vztahů s kolegy.

Image of business partners discussing documents and ideas at meeting

Generace Y - Mileniálové: nerozeni v rozmezí 1980 - 2000. Charakteristiky související s pracovním prostředím:
- optimismus
- sebejistota
- realismus
- multitasking
- velká míra socializace
- velká adaptační kapacita
- nízká míra loajálnosti.

Pracovat smysluplně

Od manažerů očekávají zpětnou vazbu. Hodnocení jejich výkonu by nemělo být založeno na kritériích, jako je seniorita, ale na individuálních rozdílech, jako jsou dosažení cíle, tvořivost a inovace.

Potřebují manažera, který jim věří a podporuje je. Nemají však rádi autoritu, vadí jim rozkazy a hierarchie. Příslušníci této generace mají dobrou schopnost shromažďovat informace z různých zdrojů a používat je k vyřešení problému. Chtějí se v práci bavit, snaží se vytvářet příjemné prostředí. V práci jsou spokojeni, pokud se firma snaží naplnit jejich očekávání. Pokud tak firma činí, zajišťuje si tak jejich loajalitu. V opačném případě v důsledku nenaplněných očekávání velmi snadno odcházejí. Vítají alternativní formy práce.

Jednou z výhod této generace je, že jejich rodiny jsou ochotné je při změně práce podpořit. Předpokládá se také, že členové generace Y budou chtít kariérní změnu nejméně pětkrát oproti starším kolegům. Nejsou proti tvrdé práci, jen očekávají okamžité uspokojení a rychlý kariérní růst, a to již po šesti měsících u společnosti.

Základní otázky, které si kladou, aby se cítili spokojeni při jakékoliv práci, jsou:
„Je tato práce uspokojivá a zajímavá?“
„Je práce smysluplná?“.
Nebudou zůstávat ve společnosti, která se je snaží motivovat penězi, pokud odpovědi na tyto otázky nejsou kladné.

Young women leaders are checking financial statements from paper documents and portable touch pad. Two female confident business worker are using digital tablet for preparing to conference with staff

Očekávání Generace Y:
SEBEREALIZACE:
- možnost tvořit a inovovat
- smysluplná a zajímavá práce
- výzvy, nové příležitosti, osobní rozvoj
- rychlý kariérní růst a ocenění, mít zodpovědnost
- možnost zapojovat se do procesu rozhodování
- spolupracovat s kreativními lidmi, bavit se v práci
- flexibilita, rovnováha mezi prací a volným časem

Touží po rozvoji, vzdělávání a home office

Podle výzkumů je rozvoj a vzdělávání první volbou benefitu zaměstnance, hned v závěsu je flexibilní pracovní doba. Finanční odměna spolu s bonusy obsadily třetí příčku. Zástupci generace Y hledají něco „víc“ než jen finanční ohodnocení, dávají přednost tomu, že je práce je baví, před tím, že jsou za ni jen placeni. Nemají problém pracovat v multikulturní společnosti.

Vzhledem ke globalizaci a otevřeným hranicím tato generace výrazně častěji cestuje a jazykové i etnické rozdíly v této generaci ztrácí na významu. Je to zatím nejvzdělanější generace, která je též tou nejinformovanější, protože má okamžitý přístup k informacím. Ve svém pracovním prostředí přisuzují značný vliv hodnotám.

Pro tuto generaci je důležitá značka firmy, pro kterou pracují (jméno společnosti, prestiž, známost). Generace Y si je vědoma toho, co nabízí trh, takže si vybírá ze společností, které mají co nabídnout. Atraktivita je ovlivněna nejen finančními faktory, ale i řadou jiných faktorů, které se týkají již náboru zaměstnanců. Jedná se například o jasný a přesný popis práce, transparentnost jednotlivých náborových fází (důležitá pro mladé lidi, díky ní mohou cítit partnerský přístup), definici možnosti kariérního růstu.

Autor: Andrea Jiráková, vedoucí oddělení vzdělávání Fincentrum & Swiss Life Select

Newsletter listopad 2024 foto 16_95

Pravidelné úložky do spořicích produktů aneb jak maximalizovat státní podporu

Blíží se konec roku a s ním i připomínka pravidelných úložek na spořicí produkty. Zejména se jedná o ty, u kterých je možné využít nějaký druh státní podpory. Ať už jde o přímou podporu formou státních příspěvků (DPS/penzijní připojištění nebo stavební spoření), nebo nepřímou podporu státu formou daňových odpočtů (DIP, životní pojištění či pojištění dlouhodobé péče). Z ekonomického hlediska je sice výhodnější vložit peníze na tyto spořicí produkty již na počátku roku, ale ne každému tato forma vyhovuje.

Číst více
Newsletter listopad 2024 foto 16_97

Češi stále více investují do zahraničních nemovitostí

V poslední době se stále více Čechů rozhoduje pro nákup nemovitostí v zahraničí. Důvodů, proč se poohlížejí za hranice, je hned několik. Kromě splnění snu o bydlení u moře nebo v horách je často motivuje i rostoucí cenová hladina na českém trhu nemovitostí, která činí tuzemské bydlení méně dostupným. Lidé hledají příležitosti, jak investovat své prostředky efektivněji a zároveň získat výhodnější možnosti rekreace nebo zajištění na stáří.

Číst více
Newsletter listopad 2024 foto 16_9_TRUMP

Trump vítězí a nastává éra nejistoty

Donald Trump se stal 47. prezidentem USA a jeho vítězství je nejen přesvědčivé, ale také historické. Triumfoval nejen v počtu volitelů, ale poprvé i v celonárodním hlasování, což se mu proti Hillary Clinton nepodařilo. Demokraté vedení Kamalou Harrisovou utrpěli výraznou porážku, přičemž ztráta tzv. modré zdi v Michiganu, Wisconsinu a Pensylvánii byla klíčová. Republikáni získali většinu i v Senátu a Sněmovně reprezentantů, což Trumpovi dává volné pole k naplnění jeho programu.

Číst více
Flooded river. Worried woman looking at overflowing water during flood. Extreme weather and natural disaster

Blog

Podpojištění nemovitostí: Jaké kroky podniknout, abyste se chránili

Problém podpojištění nemovitosti postihuje mnoho majitelů nemovitostí v České republice. Podle České asociace pojišťoven je až 15 % nemovitostí na českém trhu podpojištěno o více než 50 %. Nejméně polovina nemovitostí je pak podpojištěna o více než 20 %.

Číst více
Young couple moving in new home.Couple is having fun with cardboard boxes in new house at moving day.

Blog

Jaké jsou úrokové sazby v evropských zemích a jak si stojí Česko?

V posledních měsících zůstávají hypoteční sazby v České republice víceméně stabilní. I přes snížení klíčových úrokových sazeb Českou národní bankou (ČNB) se průměrná hypoteční sazba na českém trhu změnila jen nepatrně. Měřeno indexem Swiss Life Hypoindex, v průběhu posledního půlroku klesla průměrná sazba pouze o 0,22 procentního bodu. Ale jak jsou na tom ostatní evropské země?

Číst více
web_obrázky_články_3

Jak pracovat s LTV u hypoték

Každý, kdo se jen trochu zajímá o spotřebitelské úvěry na bydlení, se jistě setkal se zkratkou LTV. Co tato zkratka vlastně znamená a proč je tak důležitá, už není tolik známo.

Číst více