Cesta od plnění snů zákazníků, kteří touží po krásném zlatém šperku, k plnění snů klientů o finančně zajištěné a spokojené budoucnosti, se může zdát komplikovaná. Ale Kamila Uchytilová, nyní konzultantka Swiss Life Select, se před rokem rozhodla k radiální změně ve své kariéře a ze šperkařské firmy odešla za novou výzvou ve finančním poradenství.

O tom, co přivedlo Kamilu Uchytilovou do Swiss Life Select, jaké byly její začátky a co ji na práci ve finančním poradenství baví, si s ní povídal její kolega Dušan Jelínek, ředitel poradenského centra, který ve Swiss Life Select působí již přes deset let.

Co vás přivedlo do společnosti Swiss Life Select a jakým směrem se předtím ubíral váš profesní život?
Předcházelo tomu několik zaměstnání. Vždy však šlo o klasický pracovní poměr. Poslední zaměstnání bylo v jednom předním českém rodinném zlatnictví. Práce mi to byla velice blízká, protože mám samozřejmě – jako snad každá žena – ráda krásné šperky. Zároveň výrobě šperků rozumím a mohla jsem tedy klientům profesionálně pomoci při navrhování šperku podle jejich představ. Během tří let, které jsem ve firmě strávila, jsem si uvědomila, jak ráda se potkávám s klienty a pomáhám jim dosáhnout na jejich sny. Ale na druhou stranu také to, jak frustrující je přizpůsobovat veškerý svůj čas směnnému provozu a aktuální situaci na pracovišti. Proto jsem se rozhodla situaci řešit a hledala změnu.

Měla jste z této změny obavy? A co vás vlastně přivedlo právě do Swiss Life Select?
Ano, měla jsem obavy. Na IČO jsem nikdy předtím nepracovala. Měla jsem to, asi jako řada dalších lidí, spojené s nejistotou. Bylo tu dost otázek, které mě brzdily, abych udělala krok do neznáma.

Ocení okolí mou práci? Bude se mi dařit? Vrátí se mi mé investice a zúročí se vložené úsilí? Jsem si však jistá, že každé mé předchozí zaměstnání mě posunulo blíž ke kroku udělat radikální změnu. Bez zkušeností, které jsem v nich získala, by k této změně nedošlo.

Swiss Life Select mi nabídla možnost dál pomáhat lidem realizovat jejich sny. Ale s absolutní volností, vyšším ohodnocením a beze strachu, že to nebude fungovat. Přistupovala jsem k tomu tak, že pokud společnost funguje už 160 let a já budu svoji práci dělat dobře, není důvod neuspět. A s tím jsem do toho šla.

DSC01787_upraveno_2

"Swiss Life Select mi nabídla možnost dál pomáhat lidem realizovat jejich sny. Ale s absolutní volností, vyšším ohodnocením a beze strachu, že to nebude fungovat. Přistupovala jsem k tomu tak, že pokud společnost funguje už 160 let a já budu svoji práci dělat dobře, není důvod neuspět. A s tím jsem do toho šla."

Nastupovala jste v nejhorší možné době, kdy byl první lockdown, kanceláře liduprázdné a klienti se nechtěli scházet. Co vám pomohlo, že jste to nevzdala?
Právě proto, že jsem nastoupila v počátku této neobvyklé doby, tak jsem neměla možnost srovnání s tím, jak to ve společnosti chodilo dříve. Proto jsem to možná paradoxně měla jednodušší než služebně starší kolegové. Zatímco jim pandemická situace zasáhla do zajetých standardů a přerušila plány, já byla na změnu připravená.

Je pravda, že v prvním lockdownu byli lidé hodně opatrní a nechtěli se vystavovat rizikům. Toho se dalo ale i využít. V tu chvíli bylo jedno, zda volám klientům z Holešovic nebo z Brna, osobní setkání neprobíhala ani v jednom případě.

Začala jsem tedy hledat potenciální klienty napříč republikou. Tato cesta by mi přitom za standardní situace nejspíš příliš efektivní nepřipadala. Velmi mě však potěšilo a povzbudilo, že řada klientů byla vděčná, že jsem jim zavolala. U některých to bylo i ze sociálních důvodů, protože zůstali izolováni úplně sami a ocenili, že si mohou s někým popovídat.

Nicméně pro nováčky v této profesi bývá nejméně příjemná počáteční nutná rutina, a to právě volání na neznámá čísla a strach z odmítnutí, takže i tyto hovory mi dodaly odvahu vytočit další číslo.

Co se z vašich očekávání na počátku kariéry ve finančním poradenství naplnilo, nebo naopak co bylo těžší či lehčí, než jste čekala?
Naprosto upřímně jsem do toho šla s tím, že jsem si jistá, že mě čeká velice náročný rok po všech stránkách. Což se ukázalo jako perfektní strategie. Myslím si, že kdybych si svůj začátek ve Swiss Life Select malovala na růžovo, asi bych měla problém realitu ustát.

Ale určitě platí – a o tom jsem se sama přesvědčila –, že toto povolání s sebou nese spoustu příjemných zážitků. Jeho součástí je třeba setkávání se s novými zajímavými lidmi rozmanitých profesí, s různými názory a životními zkušenostmi. Zároveň ale také neustálé vzdělávání se v oboru financí – samozřejmě s cílem ušetřit a zároveň vydělat velmi zajímavé
peníze klientům. A pochopitelně s tím jde ruku v ruce i to, že pokud vydělávají vaši klienti, vyděláte si i vy jako jejich finanční poradce.

Nicméně na začátku je třeba počítat s tím, že to nepřijde hned. Je nutné dokázat, že vás první neúspěch nezlomí a že to myslíte v tomto oboru vážně. Pak se dočkáte kýžené odměny. Zatím nic nebylo tak těžké, abych pomyslela na to, že to vzdám. Chce to ale jednoznačně pevné odhodlání a věřit tomu, co děláte.

DSC01826_upraveno_3

"Čím se asi nejvíc řídím, je, že klient je vždy na prvním místě. Nechci znít příliš ezotericky, ale jsem přesvědčená o tom, že bude-li s mou prací klient spokojený, tuhle energii mi vrátí.
Třeba v podobě kvalitních doporučení."

Jaká byla nejlepší rada, kterou jste dostala? Ať už od své manažerky, od kolegy, nebo klienta?
Čím se asi nejvíc řídím, je, že klient je vždy na prvním místě. Nechci znít příliš ezotericky, ale jsem přesvědčená o tom, že bude-li s mou prací klient spokojený, tuhle energii mi vrátí. Třeba v podobě kvalitních doporučení.

Druhou, podle mě velice důležitou věcí, kterou mi mé manažerky neustále opakovaly, bylo uvědomit si, že ne každý člověk může být mým klientem. Zprvu jsem se snažila vyjít vstříc každému, kdo projevil o službu zájem. Někdy se ale ukázalo, že mám větší zájem klientovu situaci řešit já než on sám. Práce s takovými klienty pro mě byla opravdu velice vyčerpávající a většinou bezvýsledná.

V tu chvíli bylo na místě uvědomit si, že má tato rada opravdu váhu a je nejvyšší čas začít se jí řídit. V naší práci jde o vzájemnou důvěru a vztah s klientem. Pakliže toto funguje, těším se na každou schůzku. Je krásné vidět, jak se postupem času začínají měnit z obchodních jednání na přátelská setkání.

Jaké vlastnosti vám pomáhají v práci finančního poradce?
Můžu jmenovat vlastnosti, jako je empatie, vytrvalost, systematičnost nebo analytické myšlení. Jsem si ale jistá, že nezbytnou součástí povahy člověka, který si přeje dělat dobře tuto práci, je mít rád lidi. Rád je poznávat, zajímat se o ně, vnímat je. Ale také mít rád sám sebe, aby měl stále dostatek energie pro svůj osobní život a mohl se s klienty setkávat v dobrém rozpoložení.

Můžete se na závěr rozhovoru podělit o své plány pro letošní rok a naznačit, kde se vidíte profesně za tři roky?
Vzhledem k tomu, že se mi za minulý rok podařilo získat jistotu na pozici konzultanta Swiss Life Select, troufám si začít budovat svůj tým. Vidím jako velkou výhodu, že si stále pamatuji, jaké to je být na úplném začátku. Co mi pomáhalo a jaké jsem měla obavy. Bude tak pro mě snazší nového kolegu plynule provést adaptací. Pokud si tento rozhovor čte někdo, kdo by měl chuť a odvahu se mnou pracovat, ráda ho poznám a uvidíme, zda se ze setkání vyvine možná spolupráce.

A kde se vidím za tři roky? Ideálně mezi úspěšnými manažery společnosti Swiss Life Select.