Dnes můžeme během pár sekund zaplatit za časopis v trafice nebo velký nákup v supermarketu kartou či mobilem. Nájem nebo účet za elektřinu vyrovnáme během chvíle přes internetové bankovnictví. Znamená to tedy, že hotovost je už překonaná? Ekonomové Martin Brown a Arina Wischnewsky v rozhovoru představují svůj pohled na budoucnost.
Statisticky hotovost ustupuje. Jak budeme platit za deset let?
Brown: Jsem přesvědčený, že i za deset let budeme stále nosit hotovost a fyzické platební karty. Použití hotovosti bude klesat, ale nezmizí. Většina spotřebitelů, kteří už dnes platí převážně digitálně, stále nosí hotovost jako zálohu pro případ, že elektronická platba selže. V budoucnu je také možné, že tzv. „hotovostní“ karty, jako jsou předplacené nebo dárkové karty, nahradí bankovky jako nouzová rezerva v peněžence.
A co vzdálenější budoucnost?
Brown: Naše současné poznání nám umožňuje pouze spekulovat, jak budeme platit za 30 nebo 50 let. Jedno je pro mě ale jasné: bude to něco, co používáme velmi často a nosíme to neustále s sebou. Mohou to být brýle, prsten, hodinky, nebo třeba pořád mobilní telefon.
Wischnewsky: Dosavadní poznatky naznačují, že hotovost bude existovat i za 50 let. Má totiž vlastnosti, které žádná jiná platební metoda nedokáže zcela nahradit. Je univerzálně akceptovaná, použitelná offline a zdarma. Přispívá k finanční inkluzi, chrání před kybernetickými riziky a představuje stabilní uchovatele hodnoty nezávisle na třetích stranách. Od dob směnného obchodu tak zůstává důležitou součástí hospodářských transakcí.

Co říkají statistiky o využívání hotovosti?
Wischnewsky: Čísla mluví jasně – používání hotovosti klesá, byť pomalu. Při výzkumu jsem ale narazila na zajímavý jev: i když lidé stále více využívají alternativní platební metody, celkové množství hotovosti v oběhu dál roste. Příkladem je Japonsko – technologicky vyspělá země, která jako první zavedla QR kódy pro platby a rozvinula mobilní obchod. Přesto zůstává jednou z nejvíce na hotovosti závislých ekonomik: podíl oběživa na HDP přesahuje 20 %, přičemž přibližně 40 % hotovosti je hromaděno v bankovkách. Naproti tomu Švédsko je na opačném konci – tam podíl hotovosti k HDP klesl na cca 1 %, čímž se stává jednou z nejméně „hotovostních“ společností na světě.

Jak si tyto rozdíly vysvětlujete?
Wischnewsky: Podle mě to není jen o technologiích, ale i o hlubších společenských hodnotách. Důvěra ve společnost, ochota riskovat a obavy o ochranu osobních údajů významně ovlivňují přístup jednotlivých zemí k digitálním platbám. Skandinávie – a dnes i Čína – vykazují nejvyšší míru sociální důvěry na světě. Naproti tomu Německo a Japonsko mají nižší (a v některých případech klesající) míru důvěry a větší obavy o bezpečnost a ochranu dat. Další důležitý aspekt: způsob placení je silně ovlivněn zvyklostmi. Jinými slovy – proč bych měl měnit svůj způsob placení, pokud mi ten současný vyhovuje?
Co je potřeba k tomu, aby se takové zvyky změnily?
Brown: Typickým příkladem je čekání ve frontě na poště nebo v bance – nikdo to nemá rád. Jakmile se objevily pohodlnější a rychlejší možnosti, většina lidí rychle přešla. Důležitou roli tu hraje i tzv. síťový efekt – čím víc lidí kolem mě používá např. mobilní platební aplikace, tím spíš změním své návyky i já.
Jsou variantou i nositelná zařízení nebo implantáty?
Wischnewsky: Pochybuji, že zásahy do těla budou opravdu nutné. Nevidím v tom výrazné výhody oproti mobilním aplikacím nebo bezkontaktním kartám. Naopak – díky rozvoji biometrických autentifikačních systémů se platba pomocí rozpoznání obličeje stává realitou. Například v Číně nebo Rusku už takto můžete platit v MHD nebo při nakupování. V zemích s vyššími nároky na ochranu osobních údajů ale naráží tato technologie na odpor.

Zanechávají digitální platby příliš mnoho dat? Odrazuje to lidi?
Brown: Nemyslím si, že by obavy z datových stop výrazně ovlivňovaly platební chování. Průzkumy ukazují, že anonymita hraje při výběru platební metody menší roli než bezpečnost, rychlost nebo uživatelský komfort.
Co když systém přestane fungovat?
Brown: Riziko poruch nebo útoků existuje už dnes. Fungování pokladen, bankomatů a dalších systémů závisí na internetu i na elektrické síti. Všichni jsme asi někdy zažili, že nešly pokladny v obchodě. V zemích s nespolehlivou sítí existují záložní generátory. A pokud by nefungovalo vůbec nic – trochu nostalgicky dodávám – lze to řešit jako dřív: napsat si nákup na lístek a zaplatit později.
Liší se chování mladších a starších lidí?
Brown: Rozhodně. Podíl plateb přes mobilní aplikace je u mladých dospělých třikrát vyšší než u seniorů. Podobné rozdíly existují i podle příjmů – u lidí s vyššími příjmy je tento podíl dvojnásobný. Důvodem je jednak jejich větší technologická zdatnost, jednak odlišné spotřební chování – bohatší lidé zkrátka více utrácejí.

Podporují digitální platby neuvážené utrácení?
Brown: Na rozdíl od zažitého názoru neexistuje důkaz, že bezhotovostní platby vedou k nezodpovědnému nakupování. V jedné studii jsme ukázali, že spotřebitelé ve Švýcarsku denně utratí více, pokud platí častěji kartou. Ale: tento efekt není výrazný u mladých lidí nebo těch s nižšími příjmy. Naopak jsme zaznamenali souvislost mezi platební metodou a výší výdajů u lidí s vyššími příjmy. Bylo by zajímavé dále zkoumat, zda opravdu platí, že bezhotovostní platby vedou k vyšší spotřebě – například právě u mladých. V tomto věku se mění životní situace, rostou příjmy i výdaje. Lepší poznání by nám umožnilo se tímto tématem více zabývat.
A jak platí samotní odborníci?
Wischnewsky: Téměř vždy platím mobilem. Doma mám ale vždy hotovost jako rezervu.
Brown: U mě je rozhodující rychlost a jednoduchost – v obchodech používám bezkontaktní debetní kartu, při online nákupech švýcarskou platební aplikaci, protože placení kreditkou mi přijde zdlouhavé.

Martin Brown
Profesor Martin Brown je ředitelem vzdělávacího centra Gerzensee (nadace Švýcarské národní banky) a řádným profesorem financí na Univerzitě St. Gallen. Ve svém výzkumu a výuce se zaměřuje na finanční rozhodování spotřebitelů, bankovnictví a měnovou politiku.

Arina Wischnewsky
Arina Wischnewsky získala doktorát z ekonomie na Univerzitě v Trevíru. Ve svém výzkumu se věnuje makroekonomii, finanční stabilitě, měnové politice a platebním systémům. Zkoumá mimo jiné vztah mezi motivačními strukturami a obchodním chováním i faktory ovlivňujícími využívání hotovosti.