Od podzimu loňského roku probíhal schvalovací proces nového zákona, týkajícího se odpovědnosti za škody způsobené provozem vozidel. Nový zákon číslo 30/2024 Sb. o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla je účinný od 1. 4. 2024 a navazuje na evropskou legislativu.

Toto jsou klíčové body novely, které mají za cíl zlepšit systém pojištění odpovědnosti z provozu vozidla a zajistit větší ochranu pro všechny účastníky silničního provozu.

Zvýšení minimálních limitů povinného ručení z 35 na 50 mil. Kč:
  • Všechny pojišťovny navýšili automaticky nižší limity bez vlivu na cenu.
  • Nové smlouvy je možné sjednat s nejnižším limitem 50 mil. Kč.
Povinnost sjednání pojištění se přenáší z vlastníka na provozovatele vozidla:
  • Za sjednání pojištění odpovědnosti doposud odpovídal vlastník vozidla, v novém zákoně má tuto povinnost provozovatel vozidla.
  • Má se za to, že provozovatelem registrovaného vozidla je ten, kdo je zapsaný v technickém průkazu, neznamená to ovšem, že pojistníkem musí být provozovatel.

Rozšíření okruhu vozidel podléhajících povinnosti mít sjednané povinné ručení:

  • Nově musí mít sjednané povinné ručení i elektrokoloběžky a další elektrovozítka s rychlostí nad 25 km/h nebo hmotností vyšší než 25 kg a rychlostí vyšší než 14 km/h a zároveň všechna přípojná vozidla k těmto vozidlům.
  • Elektrokola povinnost pojištění nemají (nejedná se o výhradně mechanický pohon, motor má pouze pomocnou funkci ke šlapání).

Úprava výjimek z povinnosti pojištění odpovědnosti:

  • Výjimku mají například zahradní traktůrky, které se pohybují výlučně na soukromém pozemku nebo invalidní vozíky.
  • Další výjimka se týká provozu vozidel při jejich účasti na organizovaných motoristických závodech ve vymezeném prostoru – nově bude povinností pořadatele závodu zajistit pojištění motorsportu podle zvláštního ustanovení

Změna důvodů pro zánik všech pojištění:

  • Pojištění zaniká dnem, kdy je pojišťovně zasláno oznámení o zániku pojistného zájmu, tedy že již pojistník nemá potřebu pojistné ochrany (nejčastěji z důvodu prodeje vozidla). Tento nový důvod zániku nahrazuje dosavadní oznámení změny vlastníka vozidla. Zánik pojistného zájmu je nutné vždy doložit – změnou vlastnictví vozidla nebo zapsáním nového provozovatele vozidla.
  • V případě odcizení vozidla pojištění zaniká dnem přijetí oznámení o odcizení Policií.

Od 1. října 2024 bude spuštěna digitalizace evidence pojištění:

  • Pojišťovny budou předávat informace o nově vzniklých smlouvách online do databáze ČKP.
  • Do nové databáze budou moci nahlížet úřady nebo Policie ČR.
  • U vzniku smlouvy zaplacením musí být zaplaceno před začátkem pojištění.

V České republice již nebude potřeba prokazovat platnost pojištění zelenou kartou:

  • Platnost pojištění bude ověřena v digitální databázi vozidel.
  • Pro cesty do zahraničí však bude i nadále potřeba mít zelenou kartu u sebe.

Toto jsou klíčové body novely, které mají za cíl zlepšit systém pojištění odpovědnosti z provozu vozidla a zajistit větší ochranu pro všechny účastníky silničního provozu.

Sylvie Cibiková
Produktová specialistka Swiss Life Select


Máte zájem o sjednání pojištění? Domluvte si s námi schůzku

Vyplňte prosím Váš e-mail ve správném formátu (např. [email protected])
Prosím, vyplňte telefonní číslo v mezinárodním formátu. (CZ +420, SK +421 apod.)
Informace o zpracování osobních údajů. *

Vyskytla se chyba. Prosím, zkuste to později.

Blog

Jaké jsou úrokové sazby v evropských zemích a jak si stojí Česko?

Číst více

Češi stále více investují do zahraničních nemovitostí

Číst více

Pravidelné úložky do spořicích produktů aneb jak maximalizovat státní podporu

Číst více

Zvýšení minimálních limitů povinného ručení z 35 na 50 mil. Kč:
 • Všechny pojišťovny navýšili automaticky nižší limity bez vlivu na cenu.
 • Nové smlouvy je možné sjednat s nejnižším limitem 50 mil. Kč.

Povinnost sjednání pojištění se přenáší z vlastníka na provozovatele vozidla:
 • Za sjednání pojištění odpovědnosti doposud odpovídal vlastník vozidla, v novém zákoně má tuto povinnost provozovatel vozidla.
 • Má se za to, že provozovatelem registrovaného vozidla je ten, kdo je zapsaný v technickém průkazu, neznamená to ovšem, že pojistníkem musí být provozovatel.

Rozšíření okruhu vozidel podléhajících povinnosti mít sjednané povinné ručení::
• Nově musí mít sjednané povinné ručení i elektrokoloběžky a další elektrovozítka s rychlostí nad 25 km/h nebo hmotností vyšší než 25 kg a rychlostí vyšší než 14 km/h a zároveň všechna přípojná vozidla k těmto vozidlům.
• Elektrokola povinnost pojištění nemají (nejedná se o výhradně mechanický pohon, motor má pouze pomocnou funkci ke šlapání).

Úprava výjimek z povinnosti pojištění odpovědnosti:
• Výjimku mají například zahradní traktůrky, které se pohybují výlučně na soukromém pozemku nebo invalidní vozíky.
• Další výjimka se týká provozu vozidel při jejich účasti na organizovaných motoristických závodech ve vymezeném prostoru – nově bude povinností pořadatele závodu zajistit pojištění motorsportu podle zvláštního ustanovení

Změna důvodů pro zánik všech pojištění:
• Pojištění zaniká dnem, kdy je pojišťovně zasláno oznámení o zániku pojistného zájmu, tedy že již pojistník nemá potřebu pojistné ochrany (nejčastěji z důvodu prodeje vozidla). Tento nový důvod zániku nahrazuje dosavadní oznámení změny vlastníka vozidla. Zánik pojistného zájmu je nutné vždy doložit – změnou vlastnictví vozidla nebo zapsáním nového provozovatele vozidla.
• V případě odcizení vozidla pojištění zaniká dnem přijetí oznámení o odcizení Policií.

Od 1. října 2024 bude spuštěna digitalizace evidence pojištění:
• Pojišťovny budou předávat informace o nově vzniklých smlouvách online do databáze ČKP.
• Do nové databáze budou moci nahlížet úřady nebo Policie ČR.                                                                                                • U vzniku smlouvy zaplacením musí být zaplaceno před začátkem pojištění.

Zvýšení minimálních limitů povinného ručení z 35 na 50 mil. Kč:
 • Všechny pojišťovny navýšili automaticky nižší limity bez vlivu na cenu.
 • Nové smlouvy je možné sjednat s nejnižším limitem 50 mil. Kč.