Online platformy a obchodní aplikace zcela změnily přístup k finančním trhům – zpřístupnily ho všem, učinily ho jednodušším a cenově dostupnějším. Výsledkem byl skutečný boom akciového trhu, zejména mezi mladými drobnými investory. Zároveň však roste i kritika. Profesor Marc Arnold z Univerzity St. Gallen objasňuje příležitosti a rizika digitálního obchodování s cennými papíry.
Obchodování s akciemi přes online banky a obchodní aplikace od pandemie koronaviru prudce vzrostlo. V roce 2023 se evropský trh s e-brokerstvím odhadoval na více než 5 miliard eur. Co dělá tyto nové služby tak lákavé a atraktivní?
Zjednodušují a zlevňují obchodování více než kdy dříve. Investoři mohou investovat i malé částky do různých trhů. Digitální obchodování s cennými papíry je navíc dostupné 24 hodin denně, je relativně levné a snadno přístupné díky uživatelsky přívětivým obchodním aplikacím.
Tento trend přilákal zejména mladé lidi do 30 let. Německý institut pro akcie už hovoří o „akciové generaci“. Myslíte si, že demokratizace a omlazení trhu s cennými papíry je pozitivní?
V zásadě ano. Je skvělé, že i mladí lidé s omezenými prostředky přemýšlejí o svých úsporách a místo jejich ukládání na běžný účet využívají různé třídy aktiv k budování bohatství a spoření na důchod. Zvlášť v kontextu současných úrokových sazeb a ztráty kupní síly kvůli inflaci. Znepokojuje mě však způsob, jakým mnoho nových online investorů nakládá se svými penězi.
Z jakého důvodu Vás to znepokojuje?
Mnozí z nich podstupují vysoká rizika a obchodují jen krátkodobě. Obojí může vést k významným ztrátám. Studie jasně ukazují, že čím častěji obchodujete, tím nižší jsou vaše výnosy. Navíc, pokud obchodujete příliš často s malými částkami, i nízké poplatky vám mohou rychle pohltit zisky.

Můžete uvést příklad, jak jsou noví investoři ochotni riskovat?
Dávají přednost vysoce volatilním akciím a spekulativním investičním instrumentům, jako jsou kryptoměny nebo deriváty. Inspirují se úspěšnými příběhy na sociálních sítích a doufají v obrovské zisky. Pro mnoho z nich je obchodování pravděpodobně také formou zábavy.
Obchodování jako zábava?
Přesně tak. Působí to jako kasino. Čím více akcie kolísají, tím větší vzrušení to přináší. To je v pořádku, pokud používáte jen „herní peníze“. Ale když nezkušení investoři takto vkládají své omezené finanční prostředky, může to mít vážné důsledky. Navíc mnoho lidí podceňuje dlouhodobé dopady obchodních nákladů.
Ale nejsou transakční poplatky u těchto neo-brokerů nízké nebo dokonce nulové?
Cenová struktura není vůbec transparentní a často se v ní skrývají poplatky. Jak jsem již zmínil, i když jsou poplatky nízké, pokud obchodujete příliš často, nakonec vás připraví o zisky. Například pokud jsou poplatky jen 0,1 % z objemu a někdo provede 100 obchodů ročně, celkové náklady dosáhnou 10 % ročního obchodního objemu. Po pěti letech tak může zmizet polovina investovaného kapitálu.
Kritici, jako legendární investor Warren Buffett, tvrdí, že neo-brokeři aktivně podporují hazardní chování svých zákazníků. Má pravdu?
Ano, protože zde existuje jasný střet zájmů. Obchodní model mnoha online brokerů je založen na tom, že zákazníci obchodují co nejčastěji a nejrizikověji, protože z každé transakce mají zisk. Často vydělávají dvojnásobně – na jedné straně na poplatcích placených zákazníky a na druhé straně na provizích od obchodních platforem, na které přesměrovávají objednávky. Proto používají různé metody k podpoře nadměrného obchodování.
Jak tyto pobídky fungují v praxi?
Začíná to už samotným designem platforem: mnoho z nich spoléhá na „gamifikaci“, tedy na herní prvky, které motivují investory k častějším obchodům. Například stačí přejet prstem po obrazovce a koupíte akcie. Pokud se vám obchod povede, na displeji vám „prší“ peníze a posunete se na další úroveň. Kromě toho AI generuje vyskakovací upozornění, která extrémně efektivně povzbuzují k obchodování.
Jak může AI ovlivnit investiční chování?
Algoritmy používané neo-brokery přesně vědí, kdy a jak někdo obchoduje. Posílají správné informace ve správný čas, aby ovlivnily chování investorů ve svůj prospěch. V mezinárodní studii jsme analyzovali chování více než 240 000 zákazníků online brokera a zjistili jsme, že příjemci push notifikací obchodují mnohem častěji. Zároveň tito zákazníci podstupují výrazně vyšší rizika. Investoři jsou tedy aktivně podporováni k tomu, aby se zapojili do určité formy hazardu. To je znepokojivé a má to i socio-politické důsledky.
Jaké to má dopady na společnost?
Společnost nese náklady tohoto fenoménu. Mladí lidé jsou lákáni k tomu, aby prohráli své úspory. Hazardní hry jsou vysoce návykové a počet lidí závislých na obchodování rychle roste. Například ve Švýcarsku se za posledních pět let tento počet zdvojnásobil. Přesto online obchodování stále nemá stejnou reputaci jako hazard. Pro závislé zároveň neexistuje žádná ochrana.
Potřebujeme přísnější regulaci?
Nejsem fanouškem regulace, protože její přínos je minimální. To lze vidět například u sportovního sázení – pokud Švýcarsko zpřísní pravidla, hráči se přesunou k zahraničním poskytovatelům. Raději bych se zaměřil na transparentnost a informovanost. Lidé musí vědět, co dělají a jak investovat rozumně. Zde mají i samotní online brokeři velký potenciál, jde jenom o to, aby jej chtěli využít.
Můžete uvést příklad?
Brokeři by mohli využít své rozsáhlé znalosti o obchodním chování svých zákazníků k tomu, aby jim aktivně pomáhali činit lepší rozhodnutí. Například automatizovaná zpětná vazba by mohla investory včas upozornit na chyby, varovat je před nadměrnými riziky nebo identifikovat první známky závislosti na obchodování. Dokud však existuje výše zmíněný střet zájmů, tento potenciál nebude využíván ve prospěch investorů – místo varování budou podněcováni k dalším obchodům.
Jak se mohou investoři chránit?
Používáním důvěryhodných poskytovatelů spojených s renomovanou bankou. A jednoduše tím, že deaktivují všechna push oznámení a vyskakovací okna. Ani neo-broker, ani AI nemohou poskytnout žádné užitečné informace pro obchodování, které by už nebyly zohledněny v cenách na trhu. Pokud chcete dlouhodobě vydělávat a zajistit si finanční nezávislost v důchodu, zvolte investiční strategii odpovídající vašemu věku, finanční situaci a ochotě podstupovat riziko – a této strategie se držte. Rozhodně je lepší využít pomoc finančního konzultanta, který poradí a uchrání vaše prostředky před zbytečnými ztrátami.

Marc Arnold
Marc Arnold
Marc Arnold je profesorem podnikových financí na Univerzitě St. Gallen. Mezi jeho výzkumné oblasti patří úvěrová rizika, deriváty a finanční zprostředkovatelé. Spolu s Matthiasem Pelsterem a Martim Subrahmanyamem zkoumal vliv push notifikací na chování investorů a jejich ochotu podstupovat rizika ve studii „Attention Triggers and Investors’ Risk Taking“ (2022).