Mileniálové přebírají otěže. Generace, která již několik let pracuje, ale současně stále nastupuje na trh práce. Jaké jsou její hodnoty a co úspěšný zaměstnavatel musí splnit, aby si je udržel?

Generace Y

Jde o generaci, která již několik let pracuje, ale zároveň v současné době stále nastupuje na trh práce. Říká se jí generace Y, často také mileniálové. Její členové vyrostli v prostředí nepokojů a zesílené bezpečnosti, která se zvýšila po atentátu 11. září 2001.

Za nejvýznamnější zážitky formující jejich chování můžeme považovat:

• dospívání ve volném tržním prostředí
• zvyšování životní úrovně a spotřeby
• velké možnosti v oblasti kariérního růstu
• mobilita – snadné cestování
• kontakt s jinými kulturami
• virtuální život – internet, virtuální společnost, kontakt s lidmi na druhé straně světa, neustálá propojenost s novými technologiemi
• rychlé tempo života a dynamické změny, díky čemuž dokáží dělat několik věcí současně (multitasking).

Morální obavy jsou stejné pro generaci Y i Z (generace narozená po roce 1997). Jedná se o klimatické změny, svatby osob stejného pohlaví, uprchlické krize, morální problémy spojené s novými technologiemi (ilegální stahování hudby, filmů, cenzura).

Tato generace vyrostla s technologiemi, které tvoří významnou součást jejího života. Vyznačuje se vysokou adaptační kapacitou, tj. této generaci nevadí změny. Nemají problém se přizpůsobit nové společnosti, novému prostředí. Velmi si cení osobního rozvoje, rozvoje dovedností a užívají si výzvy nových příležitostí. Školení považují za klíč k úspěchu ve svém profesním životě. Jsou organizovaní a optimističtí. Více než ostatní generace považují za podstatné mít zodpovědnost a možnost podílet se na rozhodnutích a jednotlivých aktivitách, chtějí se zapojit do důležitých otázek týkajících se společnosti. Opírají se o týmovou práci, aby dosáhli svých vytyčených cílů. Proto upřednostňují individuální práci podporovanou koučováním. Větší využívání sociálních médií jim poskytuje snadno dostupné spojení s přáteli mimo práci, proto je pro ně někdy méně významné rozvíjení sociálních vztahů s kolegy.

Image of business partners discussing documents and ideas at meeting

Generace Y - Mileniálové: nerozeni v rozmezí 1980 - 2000. Charakteristiky související s pracovním prostředím:
- optimismus
- sebejistota
- realismus
- multitasking
- velká míra socializace
- velká adaptační kapacita
- nízká míra loajálnosti.

Pracovat smysluplně

Od manažerů očekávají zpětnou vazbu. Hodnocení jejich výkonu by nemělo být založeno na kritériích, jako je seniorita, ale na individuálních rozdílech, jako jsou dosažení cíle, tvořivost a inovace.

Potřebují manažera, který jim věří a podporuje je. Nemají však rádi autoritu, vadí jim rozkazy a hierarchie. Příslušníci této generace mají dobrou schopnost shromažďovat informace z různých zdrojů a používat je k vyřešení problému. Chtějí se v práci bavit, snaží se vytvářet příjemné prostředí. V práci jsou spokojeni, pokud se firma snaží naplnit jejich očekávání. Pokud tak firma činí, zajišťuje si tak jejich loajalitu. V opačném případě v důsledku nenaplněných očekávání velmi snadno odcházejí. Vítají alternativní formy práce.

Jednou z výhod této generace je, že jejich rodiny jsou ochotné je při změně práce podpořit. Předpokládá se také, že členové generace Y budou chtít kariérní změnu nejméně pětkrát oproti starším kolegům. Nejsou proti tvrdé práci, jen očekávají okamžité uspokojení a rychlý kariérní růst, a to již po šesti měsících u společnosti.

Základní otázky, které si kladou, aby se cítili spokojeni při jakékoliv práci, jsou:
„Je tato práce uspokojivá a zajímavá?“
„Je práce smysluplná?“.
Nebudou zůstávat ve společnosti, která se je snaží motivovat penězi, pokud odpovědi na tyto otázky nejsou kladné.

Young women leaders are checking financial statements from paper documents and portable touch pad. Two female confident business worker are using digital tablet for preparing to conference with staff

Očekávání Generace Y:
SEBEREALIZACE:
- možnost tvořit a inovovat
- smysluplná a zajímavá práce
- výzvy, nové příležitosti, osobní rozvoj
- rychlý kariérní růst a ocenění, mít zodpovědnost
- možnost zapojovat se do procesu rozhodování
- spolupracovat s kreativními lidmi, bavit se v práci
- flexibilita, rovnováha mezi prací a volným časem

Touží po rozvoji, vzdělávání a home office

Podle výzkumů je rozvoj a vzdělávání první volbou benefitu zaměstnance, hned v závěsu je flexibilní pracovní doba. Finanční odměna spolu s bonusy obsadily třetí příčku. Zástupci generace Y hledají něco „víc“ než jen finanční ohodnocení, dávají přednost tomu, že je práce je baví, před tím, že jsou za ni jen placeni. Nemají problém pracovat v multikulturní společnosti.

Vzhledem ke globalizaci a otevřeným hranicím tato generace výrazně častěji cestuje a jazykové i etnické rozdíly v této generaci ztrácí na významu. Je to zatím nejvzdělanější generace, která je též tou nejinformovanější, protože má okamžitý přístup k informacím. Ve svém pracovním prostředí přisuzují značný vliv hodnotám.

Pro tuto generaci je důležitá značka firmy, pro kterou pracují (jméno společnosti, prestiž, známost). Generace Y si je vědoma toho, co nabízí trh, takže si vybírá ze společností, které mají co nabídnout. Atraktivita je ovlivněna nejen finančními faktory, ale i řadou jiných faktorů, které se týkají již náboru zaměstnanců. Jedná se například o jasný a přesný popis práce, transparentnost jednotlivých náborových fází (důležitá pro mladé lidi, díky ní mohou cítit partnerský přístup), definici možnosti kariérního růstu.

Autor: Andrea Jiráková, vedoucí oddělení vzdělávání Fincentrum & Swiss Life Select

Chcete se přidat k nám?

Nastartujte svoji kariérní dráhu s námi. Na švýcarském trhu jsme začali podnikat v roce 1857. Od té doby nám důvěřuje více než 4 miliony klientů po celém světě. Kvalitu a úspěch potvrzujeme i v České republice. V roce 2021 jsme byli vyhodnoceni nezávislým průzkumem jako nejlépe hodnocená značka z pohledu lidí, kteří využívají finančně poradenských služeb. Zároveň jsme i první finančně poradenskou společností, která obdržela ocenění „Etická firma 2021“. Chceme, aby naši klienti i spolupracovníci vedli díky Swiss Life Select soukromý i profesní život podle vlastních představ.

Peoples raised fist air fighting and sunlight effect, Competition, teamwork concept, background space for text.

Blog

Konečně svobodní! Kvíz: Co víte o politické svobodě?

Politická svoboda občanů a národů je historickou samozřejmostí. V posledních stoletích však o něj museli lidé tvrdě bojovat. Co víte o tomto důležitém tématu vy? Zjistíte v našem testu.

Číst více
Happy business people celebrating success at company

Mladá generace

Umíte to s mileniály?

Mileniálové přebírají otěže. Generace, která již několik let pracuje, ale současně stále nastupuje na trh práce. Jaké jsou její hodnoty a co úspěšný zaměstnavatel musí splnit, aby si je udržel?

Číst více
apnoe_gallery3_16x9

Za svým snem

Freediverka Anna von Boetticher: Je tam úplně tiše. Svět se zastaví

Anna von Boetticher se naposledy zhluboka nadechne. Osm dlouhých sekund, dokud její plíce nejsou naplněny vzduchem, který potřebuje na přežití. Potom zmizí do hlubin.

Číst více
Happy family: cheerful mother and father with kids smiling and putting coins into piggy bank while sitting on sofa at home

Investiční poradna

Jak spořit pro děti? Záleží i na věku

Děti jsou naše budoucnost a o svoji budoucnost se chceme postarat. Chceme, aby byly šťastné a měly prošlapanou cestu. V tom mohou peníze výrazně pomoci. Proto svým dětem spoříme. Jenže… spoříme jim správně a efektivně?

Číst více
kaja_PP

Blog

Umožňujeme našim klientům bohatnout

S Karlem Šulcem, místopředsedou představenstva společnosti Fincentrum & Swiss Life Select, jsme si povídali o vývoji na investičním trhu v posledních letech. Došlo i na otázky spojené s rentou na stáří nebo správnou investiční strategii.

Číst více
Sebastian_Thrun_Aufmacher_angesetzt_16_9

Za svým snem

Sebastian Thrun: "Bez optimismu se svět bude měnit těžce“

Sebastian Thrun vyvinul pro Google autonomní auta a digitální brýle. Nedávno začal navrhovat elektrické létající taxíky. Německý technologický vizionář je přesvědčen, že umělá inteligence zlepšuje svět a umožní nám více seberealizace.

Číst více