Mileniálové přebírají otěže. Generace, která již několik let pracuje, ale současně stále nastupuje na trh práce. Jaké jsou její hodnoty a co úspěšný zaměstnavatel musí splnit, aby si je udržel?

Generace Y

Jde o generaci, která již několik let pracuje, ale zároveň v současné době stále nastupuje na trh práce. Říká se jí generace Y, často také mileniálové. Její členové vyrostli v prostředí nepokojů a zesílené bezpečnosti, která se zvýšila po atentátu 11. září 2001.

Za nejvýznamnější zážitky formující jejich chování můžeme považovat:

• dospívání ve volném tržním prostředí
• zvyšování životní úrovně a spotřeby
• velké možnosti v oblasti kariérního růstu
• mobilita – snadné cestování
• kontakt s jinými kulturami
• virtuální život – internet, virtuální společnost, kontakt s lidmi na druhé straně světa, neustálá propojenost s novými technologiemi
• rychlé tempo života a dynamické změny, díky čemuž dokáží dělat několik věcí současně (multitasking).

Morální obavy jsou stejné pro generaci Y i Z (generace narozená po roce 1997). Jedná se o klimatické změny, svatby osob stejného pohlaví, uprchlické krize, morální problémy spojené s novými technologiemi (ilegální stahování hudby, filmů, cenzura).

Tato generace vyrostla s technologiemi, které tvoří významnou součást jejího života. Vyznačuje se vysokou adaptační kapacitou, tj. této generaci nevadí změny. Nemají problém se přizpůsobit nové společnosti, novému prostředí. Velmi si cení osobního rozvoje, rozvoje dovedností a užívají si výzvy nových příležitostí. Školení považují za klíč k úspěchu ve svém profesním životě. Jsou organizovaní a optimističtí. Více než ostatní generace považují za podstatné mít zodpovědnost a možnost podílet se na rozhodnutích a jednotlivých aktivitách, chtějí se zapojit do důležitých otázek týkajících se společnosti. Opírají se o týmovou práci, aby dosáhli svých vytyčených cílů. Proto upřednostňují individuální práci podporovanou koučováním. Větší využívání sociálních médií jim poskytuje snadno dostupné spojení s přáteli mimo práci, proto je pro ně někdy méně významné rozvíjení sociálních vztahů s kolegy.

Image of business partners discussing documents and ideas at meeting

Generace Y - Mileniálové: nerozeni v rozmezí 1980 - 2000. Charakteristiky související s pracovním prostředím:
- optimismus
- sebejistota
- realismus
- multitasking
- velká míra socializace
- velká adaptační kapacita
- nízká míra loajálnosti.

Pracovat smysluplně

Od manažerů očekávají zpětnou vazbu. Hodnocení jejich výkonu by nemělo být založeno na kritériích, jako je seniorita, ale na individuálních rozdílech, jako jsou dosažení cíle, tvořivost a inovace.

Potřebují manažera, který jim věří a podporuje je. Nemají však rádi autoritu, vadí jim rozkazy a hierarchie. Příslušníci této generace mají dobrou schopnost shromažďovat informace z různých zdrojů a používat je k vyřešení problému. Chtějí se v práci bavit, snaží se vytvářet příjemné prostředí. V práci jsou spokojeni, pokud se firma snaží naplnit jejich očekávání. Pokud tak firma činí, zajišťuje si tak jejich loajalitu. V opačném případě v důsledku nenaplněných očekávání velmi snadno odcházejí. Vítají alternativní formy práce.

Jednou z výhod této generace je, že jejich rodiny jsou ochotné je při změně práce podpořit. Předpokládá se také, že členové generace Y budou chtít kariérní změnu nejméně pětkrát oproti starším kolegům. Nejsou proti tvrdé práci, jen očekávají okamžité uspokojení a rychlý kariérní růst, a to již po šesti měsících u společnosti.

Základní otázky, které si kladou, aby se cítili spokojeni při jakékoliv práci, jsou:
„Je tato práce uspokojivá a zajímavá?“
„Je práce smysluplná?“.
Nebudou zůstávat ve společnosti, která se je snaží motivovat penězi, pokud odpovědi na tyto otázky nejsou kladné.

Young women leaders are checking financial statements from paper documents and portable touch pad. Two female confident business worker are using digital tablet for preparing to conference with staff

Očekávání Generace Y:
SEBEREALIZACE:
- možnost tvořit a inovovat
- smysluplná a zajímavá práce
- výzvy, nové příležitosti, osobní rozvoj
- rychlý kariérní růst a ocenění, mít zodpovědnost
- možnost zapojovat se do procesu rozhodování
- spolupracovat s kreativními lidmi, bavit se v práci
- flexibilita, rovnováha mezi prací a volným časem

Touží po rozvoji, vzdělávání a home office

Podle výzkumů je rozvoj a vzdělávání první volbou benefitu zaměstnance, hned v závěsu je flexibilní pracovní doba. Finanční odměna spolu s bonusy obsadily třetí příčku. Zástupci generace Y hledají něco „víc“ než jen finanční ohodnocení, dávají přednost tomu, že je práce je baví, před tím, že jsou za ni jen placeni. Nemají problém pracovat v multikulturní společnosti.

Vzhledem ke globalizaci a otevřeným hranicím tato generace výrazně častěji cestuje a jazykové i etnické rozdíly v této generaci ztrácí na významu. Je to zatím nejvzdělanější generace, která je též tou nejinformovanější, protože má okamžitý přístup k informacím. Ve svém pracovním prostředí přisuzují značný vliv hodnotám.

Pro tuto generaci je důležitá značka firmy, pro kterou pracují (jméno společnosti, prestiž, známost). Generace Y si je vědoma toho, co nabízí trh, takže si vybírá ze společností, které mají co nabídnout. Atraktivita je ovlivněna nejen finančními faktory, ale i řadou jiných faktorů, které se týkají již náboru zaměstnanců. Jedná se například o jasný a přesný popis práce, transparentnost jednotlivých náborových fází (důležitá pro mladé lidi, díky ní mohou cítit partnerský přístup), definici možnosti kariérního růstu.

Autor: Andrea Jiráková, vedoucí oddělení vzdělávání Fincentrum & Swiss Life Select

Chcete se přidat k nám?

Nastartujte svoji kariérní dráhu s námi. Na švýcarském trhu jsme začali podnikat v roce 1857. Od té doby nám důvěřuje více než 4 miliony klientů po celém světě. Kvalitu a úspěch potvrzujeme i v České republice. V roce 2021 jsme byli vyhodnoceni nezávislým průzkumem jako nejlépe hodnocená značka z pohledu lidí, kteří využívají finančně poradenských služeb. Zároveň jsme i první finančně poradenskou společností, která obdržela ocenění „Etická firma 2021“. Chceme, aby naši klienti i spolupracovníci vedli díky Swiss Life Select soukromý i profesní život podle vlastních představ.

summer holidays, love, romance and people concept - happy smiling young hippie couple hugging outdoors

Investiční poradna

Peníze jsou posledním tabu v lásce

Finance jsou jednou z nejobtížnějších záležitostí ve vztazích. Rozhovor s párovým terapeutem Michaelem Mary o různých formách peněz, finančním vyjednávání s partnerem a otázce, jak moc je ve financích důležité sebeurčení.

Číst více
Housing price rising up, real estate or property growth concept, businessman running on rising green graph on house roof.

Blog

Investujete do nemovitostí? Nepodceňte pojištění

Cena nemovitostí v posledních letech extrémně vzrostla. To ovšem klade na jejich majitele a investory další požadavky - zejména v oblasti pojištění.

Číst více
Stressful young woman crossing fingers and biting lip waiting for miracle, interview or exam result wishing to avoid troubles at work. Nervous female hoping for lucky solution isolated studio portrait

Blog

7 věcí, které neovlivníme, ale rozhodují o našem životním úspěchu

Úspěch není vždy jen výsledkem plánování a tvrdé práce. Při seberealizaci často hraje významnou roli ještě jeden klíčový faktor - ŠTĚSTÍ. Identifikovali jsme sedm kritérií, která dokáží pomoci osudu naklonit se na vaší stranu. Ale i když vám hvězdy nejsou zrovna nakloněné, nezoufejte. Historie je plná příběhů, kde silná vnitřní motivace našla cestu za životem podle vlastních představ.

Číst více
Deborah_Levy_Aufmacher_Wide

Za svým snem

Vše je o naší snaze o něco

Deborah Levy je jednou z nejuznávanějších současných spisovatelek. Tato velmi populární britská autorka v rozhovoru nejen vyzdvihuje odvahu zkoušet nové věci, ale současně mít také odvahu, když se něco pokazí. A prozradí, proč po letech, kdy byla nahlas, teď mluví tišeji.

Číst více
Duda_D850785-1

Investiční poradna

Igor Duda: Jsem advokát klientských financí

Finanční poradenství je v mém pojetí každodenní práce „komplexního správce majetku“, tedy advokáta klientských financí, který na denní bázi supluje roli klienta v budování a ochraně jeho privátního nebo firemního majetku. Říká v rozhovoru Igor Duda, specialista na investice a zástupce ředitele poradenského centra Praha, divize Swiss Life Select.

Číst více
Handsome businesswoman working on laptop at her workplace at modern office.Blurred background

Blog

Poslední šance na dostupnou hypotéku?

Od počátku dubna 2022 budou muset banky respektovat novou regulaci hypoték České národní banky (ČNB). Navíc po sérii prudkého zvýšení základních sazeb ze strany ČNB stouply i úrokové sazby hypotečních úvěrů. Skončil tím čas dostupných hypoték? Podívejme se na problematiku hypoték očima odborníků.

Číst více